Mötesplatsen för dig inom bygg- och fastighetsbranschen, okt, 24 2017
Senaste Nytt

Städbranschen blir smartare och miljövänligare

Städare kan utföra fler uppgifter, menar Jesper Borrfors. De kan bland annat visa människor tillrätta i butiken och utföra enklare vaktmästaruppgifter. Foto: Vileda Professional
Städare kan utföra fler uppgifter, menar Jesper Borrfors. De kan bland annat visa människor tillrätta i butiken och utföra enklare vaktmästaruppgifter. Foto: Vileda Professional
Jesper Borrfors är vd för branschföreningen Städbranschen Sverige. Foto: Städbranschen i Sverige
Jesper Borrfors är vd för branschföreningen Städbranschen Sverige. Foto: Städbranschen i Sverige
Publicerad av
Lars Bergström - 15 feb 2016

Kemifria rengöringssystem så att skadliga rengöringsmedel kan fasas ut. Städpersonal som kombinerar städuppgifter med guidning och lättare vaktmästarsysslor. Smarta entrélösningar som stoppar smuts och damm – och smarta digitala system för avrapportering, arbetsorder och egenkontroller. Det händer mycket inom städbranschen just nu! 

En bra städplanering börjar redan vid entrén och här har det hänt mycket under senare tid. – Idag finns mattor och material som är mycket bättre på att suga upp smuts, damm och partiklar än tidigare lösningar. Ju mer smuts entrésystemet kan stoppa desto mindre kommer in i butiken, säger Jesper Borrfors, vd för branschföreningen Städbranschen Sverige. Jesper menar att mognaden bland städköpare är olika, men också att allt fler förstår vikten av goda entrélösningar där golv, dörrar och mattor utgör en helhet. Om man lyckas stoppa smutsen tidigt så kan man spara tid och pengar. – Men det är alltid bra att satsa på en ordentlig analys först: Var ligger butiken? Hur många besöker butiken under dagen? Är ingången från gatan eller ligger den inomhus? Utifrån svaren på frågorna kan butiksägaren dimensionera entrésystemet, säger Jesper. Kemifritt blir allt vanligare När det kommer till själva städningen har fungerande alternativa och kemifria städsystem bidragit till en smärre revolution inom branschen. Idag finns rengöringssystem där man aktiverar vatten. Med hjälp av bland annat elektricitet processas vattnet på platsen så att det antingen blir joniserat eller avjoniserat beroende på vilka partiklar som man vill binda. Effekten blir ett mycket rengörande vatten, och resultatet av städningen kan väl mäta sig med traditionella metoder med kemiprodukter. – Det här är naturligtvis något som både städbranschen och beställarna ser positivt på. Många butiksägare och centrumägare vill ju bidra till att minska utsläpp av kemikalier i våra sjöar och vattendrag, säger Jesper. Städmaskinerna blir också allt mer mångsidiga. Idag används rondeller med diamanter som polerar golvet dagligen, vilket skapar en blankare och tåligare yta som är lättare att hålla ren. – Den snabba utvecklingen inom miljöområdet är något som köparna av städtjänster bör känna till så att de kan ställa krav på leverantörerna, säger Jesper. Städare får fler uppgifter Ett annat utvecklingsområde inom städbranschen är att  köparna börjar utnyttja städpersonalen för  andra arbetsuppgifter än bara städningen. Det kan handla om att ge service och hjälpa människor som talar ett annat språk tillrätta i butikerna, alltså att fungera som en slags guide. Många städare kan ju flera språk och det är en resurs som kan utnyttjas. – Man skulle kunna bestycka dem med flaggor för de språk som de talar, säger Jesper Borrfors. Men det kan även handla om enklare vaktmästaruppgifter som att vattna blommor och fylla på kaffeapparater, samt en del butiksuppgifter som exempelvis att fronta varor. – Det finns flera bra exempel på hur man kan integrera städpersonalen i kundens verksamhet. Städpersonalen kan även vara med och höja säkerheten i butiken. Den skulle exempelvis kunna hjälpa till med vissa fastighetsronderingar och alltid ha en tillgänglig hjärtstartare på städvagnen. – När städpersonalen får fler arbetsuppgifter höjs statusens i yrket och det blir lättare att rekrytera bra personal, säger Jesper.

Digitala system på frammarsch Även de digitala systemen har på senare tid utvecklats mycket inom städbranschen. I dag används de ofta för egenkontroller, arbetsorder, tidsloggning, närvarohantering, återkoppling av extraarbete med mera. Data läggs in via smartphone, padda och dator av teamledare, arbetsledare, städare eller städare med kund. – De digitala systemen har gjort branschen mer transparent och det gynnar kunden, säger Jesper Borrfors.

Att tänka på  Analysera städbehovet och se till att skaffa en entrélösning som tar bort så mycket smuts, damm och partiklar som möjligt. Idag finns det kemifria städsystem. Sätt dig in vilka system som finns och ställ krav på städfirman när det gäller miljövänliga metoder, teknik och material. Följ upp när upphandlingen väl är gjord. Fundera på om städpersonalen kan utföra andra uppgifter. Kan de fungera som språkkunniga guider, för enklare vaktmästaruppgifter eller exempelvis för frontning av varor i butiken? Ofta kan det vara billigare än att anlita annan personal. Dessutom ökar yrkesstoltheten för städarna. Ta reda på om firman har ett digitalt system som ger transparens och tydlighet i tjänsterna.