Mötesplatsen för dig inom bygg- och fastighetsbranschen, okt, 24 2017
Senaste Nytt

Jakten på perfekt ljud i Ubåtshallen

Foto: Tommy Hvidfeldt.
Foto: Tommy Hvidfeldt.
Lisa Morän Nyquist&Morän. Foto: Tommy Hvidfeldt.
Lisa Morän Nyquist&Morän. Foto: Tommy Hvidfeldt.
Rikard Milleved Försäkringskassan. Foto: Tommy Hvidfeldt.
Rikard Milleved Försäkringskassan. Foto: Tommy Hvidfeldt.
PRINT från Akustikmiljö användes också för att signalera rummens funktion.
PRINT från Akustikmiljö användes också för att signalera rummens funktion.
Publicerad av
Redaktionen - 20 mar 2017

Kan en gigantisk ubåtshall bli behagliga kontorsytor för 700 personer? Med industrikänslan kvar, men ändå med en ljudmiljö som fungerar? I Kockums gamla lokaler i Västra hamnen i Malmö har arkitektbyrån Nyquist&Morän lyckats med just det, bland annat med enorma printar från Akustikmiljö.

Text: Sofia Eriksson. Foto: Tommy Hvidfeldt.

Klockan slår elva och något märkligt sker. Ut på loftgångarna som vetter mot atriet mitt i byggnaden strömmar medarbetare och börjar göra pausgymnastik i grupper. Lättgympa på plan tre, och strax ovanför yoga. Atriet löper från golv till tak i fem våningar och det borde eka och larma mellan tegel och betong, särskilt när gympamusiken går i gång. Men det gör det inte. I Försäkringskassans nya kontor i gamla Ubåtshallen i Malmö har nämligen stor vikt och kreativitet lagts vid att skapa en så bra ljudmiljö som möjligt, trots att förutsättningarna från början var långt ifrån de bästa.

Arkitekt Lisa Morän minns första gången hon klev in i lokalerna när byggnaden fortfarande var ett byggymnasium.

– Det var fruktansvärt, det gick knappt att vara här. Jag tycker synd om de stackars gymnasieeleverna som tvingades vistas där. Det måste ha varit oerhört tröttande, säger hon.

I Ubåtshallen har Försäkringskassan slagit samman flera lokalkontor till ett gemensamt med ungefär 700 medarbetare. Numera är det aktivitetsbaserat och clean desk som gäller, det vill säga att alla har egna skåp med sina saker och varje dag kan sätta sig precis var de vill. Plats och miljö väljer medarbetarna utifrån vad de ska göra för dagen. Kanske vill man sitta ostört och tyst i en omslutande hängstol i parkinspirerad vardagsrumsmiljö. Eller vid skrivbord på översta planet med vidunderlig utsikt över Öresund. Eller i sköna soffor för ett informellt möte med kolleger. Eller där vi börjar besöket i dag, i foajén, där man i stål- och betonginspirerad industrimiljö till exempel kan njuta av vackra ljudabsorberande printar. Flera nästan tre meter höga reportagefoton som tagits av Sydsvenska Dagbladet under varvets glansdagar, där människorna tycks försvinnande små vid sidan av de gigantiska av propellrarna.

 

Byggnaden, som är ett landmärke i Västra hamnen, går alltså fortfarande under namnet Ubåtshallen. För det var vad den var från början, på 60-talet, då den byggdes som en del av Kockums varvsverksamhet. I och med fartygens nya dimensioner krävdes större lokaler för monterandet av diesel- och turbinmotorer. På 80-talet anpassades byggnaden för färdigställandet av svenska marinens ubåtar. 2001 byggdes den om för utbildningsverksamhet, och sedan dess har bland annat Malmö högskola, Folkuniversitetet och ett byggymnasium huserat här. Med tiden blev lokalerna skolslitna och nedgångna, provisoriskt anpassade, ombyggda och tillbyggda. En utmaning som Nyquist&Morän tog sig an med förtjusning när Försäkringskassan bestämde sig för att flytta dit.

Men uppdraget kom med en mycket tajt tidplan.

– Inflyttningsdatum var redan bestämt till maj 2016, vilket innebar bara drygt ett år från spikad byggplan till inflyttning. Det tog ett tag att få grepp om huset – det är drygt 100 meter långt och Försäkringskassan skulle sitta på ungefär 12 500 kvadrat. Utmaningen var hela tiden tidspressen och att försöka hålla fast vid en vision samtidigt som problem hela tiden dök upp som behövde lösas omgående. Att hålla en röd tråd, säger Lisa Morän. 

Allt blåstes ur. Det enda som stod kvar var ytterväggar, bjälklag, stålpelare och toalettgrupper. Instruktionerna var att behålla karaktären av industrifastighet och i den skapa en funktionell aktivitetsbaserad miljö. Dessutom fick interiören inte bli för hård utan innehålla mjukare värden med grönska och naturmaterial. Samtidigt skulle en fungerande ljud- och ljusmiljö mejslas fram.

– Så det har varit en utmaning och en balansgång, helt klart, konstaterar Lisa Morän.

Hon sticker inte under stol med att ljudet varit en av de allra största utmaningarna. Huset har synliga installationer som skulle behållas, så det har inte gått att lägga ljuddämpande undertak överallt. I stället sitter industriabsorbenter uppe där det går.

– Vi har jagat kvadratmeter, säger Lisa Morän. Akustikern fick olika CAD-modeller av oss med förslag. Men på frågan om ytorna räckte sa han oftast nej, och vi fick göra om.

En bit in i processen kände Nyquist&Morän att det var dags att hitta nya kreativa lösningar för att få till ljudbilden i huset.

– När vi inte kunde lösa ljudet med hjälp av taket, började vi titta på de jättestora väggytor som finns på varje våningsplan. Men vi kunde ju inte gärna sätta upp trista beige plattor. Huset kräver lite rejäla tag, säger Lisa Morän.

Via Google hittade de Akustikmiljö. Och det är därför det på varje våningsplan numera sitter ljudabsorberande printar i olika utförande. Och lamellgardiner lite här och var. Vi beger oss ut på en guidad tur i huset för att undersöka ljudmiljöerna med hjälp av Rikard Milleved och Anders Holmström som jobbar på Försäkringskassans Kontorsservice och troligen är de som känner huset allra bäst. Rikard har dessutom hand om alla de studiebesök som kommer till Ubåtshallen.

Den första frågan han brukar få är: ”Var hänger de jättestora ljudabsorbenterna?”

– Dem har de hört talas om och vill titta närmare på, säger han, och lotsar oss upp även till tredje våningen. Där är totalt sex stycken 2,70 meter höga och upp till nio meter långa printar uppsatta på väggarna ut mot atriet, där de effektivt fångar upp ljud som färdas uppåt.

– Akustikmiljö fick göra en specialare. Trycka duken och rulla ut den på plats på kapade skivor. Det hade inte gått att hantera annars, berättar Lisa Morän.

Varje våning har ett tema. Markplan är Torget, andra är Parken, tredje Bryggan, fjärde Biblioteket och femte våningen Loftet. Namnen valdes i en tävling bland medarbetarna. Temat går igen i inredning och namn på till exempel mötesrummen. Dessutom är varje våning indelad i färgzoner för att bryta upp skalan. Varje plan är uppdelat i fyra kvadranter med varsin kärna som är klädd i färgade skivor. Det gör det lättare att orientera sig.

– Det gör det enkelt för oss på Kontorsservice att hitta. Jag kan få ett samtal från någon som säger att de sitter ”i Parken på grön”, och då vet jag precis vart jag ska gå, säger Rikard.

Att inreda just aktivitetsbaserat ger alltid lite annorlunda förutsättningar just för ljudet, och några allmängiltiga lösningar som går att kopiera från projekt till projekt finns inte riktigt, menar Lisa Morän. 

– För många är aktivitetsbaserat att slå ut väggar, sätta ihop skrivbord och ordna några tysta rum. Men så enkelt är det inte. Först måste man kolla vilka aktiviteter som just den arbetsplatsen utför. Det kanske är så att de bara ska ha cellkontor. Det är lätt att kalla något aktivitetsbaserat och göra det lite annorlunda mot tidigare och slänga in några Saccosäckar, men det fungerar verkligen inte överallt.

Försäkringskassans verksamhet är spretig ur det hänseendet, här finns alla sorters arbetssätt. Från enskilda samtal med besökare utifrån och fokuserat handläggningsarbete som kräver lugn och ro, till stora möten och projektgrupper. Dessutom ägnar sig vissa avdelningar åt ärenden med stora sekretesskrav. Men oavsett aktivitet har ljudbilden blivit bra i de nya lokalerna, tycker Rikard. Lisa Morän är övertygad om att det – utöver den mängd smarta ljudabsorberande detaljerna i inredningen – beror på en bra process och en tydlig kravställning

- Försäkringskassan bad uttryckligen om att både akustiker och ljusdesigner skulle kopplas in i processen så att det skulle bli rätt från början. Vi gjorde alla beräkningar innan, och akustikern har gjort skarpa ljudtester innan inflyttning för att det skulle bli som tänkt.

Rikard Milleved som rör sig överallt i lokalerna varje dag håller med.

– Det enda vi behöver åtgärda ytterligare nu är lunchmatsalen, säger han.

Vi tar hissen ned till markplan igen lagom till att lunchrushen börjat. Centralt placerat ligger medarbetarnas lunchmatsal, som består av ett öppet lunchrum med 150 sittplatser samt ett stort, välinrett tillagningskök där alla kan värma måltider i mikrougnar och förvara sin mat i kylar och frysar. Här är fullt med folk nu, och det är också här som ljudvolymen kan bli besvä- rande. Stolar som dras ut mot hårda golv, klirr och pling från köket, diskskrammel och samtal i en öppen lokal med högt i tak och stora glaspartier ut mot gatan är bekymmersamt. Förutom det uppenbara, filttassar på alla möbler, har man också satt upp flera ljudabsorberande printar med vackra bildbanksmotiv på mat och måltider.

– Vi kan komma att behöva sätta upp fler, vi har väggytor för det. Men samtidigt får det inte bli för gyttrigt här så jag är inte säker på om de i så fall ska vara med motiv. Kanske lamellgardiner i stället, funderar Lisa.

Rikard har också noterat att det här med att övergå till aktivitetsbaserat arbetssätt i öppnare lokaler, det kräver en omställning hos människor.

– Alla har nog inte insett att man måste sänka rösten lite grann och tänka på hur högt man pratar när man inte längre sitter på ett enskilt rum med stängd dörr. Men å andra sidan kan man ju i en aktivitetsbaserad kontorsmiljö välja att sätta sig någon annanstans, men det fungerar ju inte på lunchen.

 

Ubåtshallen nominerades nyligen till Lokalnytts tävling Sveriges snyggaste kontor 2016. Och har blivit inspiration för andra, berättar Rikard, något som inneburit helt nya uppdrag för honom.

– Jag är med som en slags konsult för våra övriga kontor och andra myndigheter som står inför att bygga om till aktivitetsbaserat. De vill gärna lösa problem som kan uppstå när man bygger om till aktivitetsbaserat, till exempel ljudmiljön, med inspiration av oss, och då kan jag bidra med erfarenheter från Ubåtshallen.