
"Järnvägsperrong i trä minskar klimatutsläpp"

En ny perrong i trä prövas vid Nickby station i finländska staden Sibbo.
En passagerarperrong i trä är snart klar i Nickby i Sibbo, skriver Finlands Trafikverk i ett pressmeddelande. Perrongen är ett pilotprojekt för att utveckla träperronger och gångytor. Det första tåget stannar vid Nickby träperrong lördagen den 8 december. Det är julmarknadståget från Helsingfors till Borgå.
Med testperrongen undersöks om man kan få ner byggnadskostnader, minska koldioxidavtrycket och bygga snabbare. Om erfarenheterna är positiva kan träperrongerna byggas också på andra orter.
Perrongen i Nickby är 45 meter lång. Perrongen kan konstrueras i olika höjder enligt de lokala behoven. Den normala höjden för passagerarperronger i Finland är 55 cm ovanför rälsen.
I Nickby testas en höjd på 40 cm, som även skulle passa lägre rullande materiel, till exempel närtrafikmateriel som trafikerar både på järnvägar och spårvagnsvägar. Sådant materiel finns det gott om bl.a. i Tyskland. Perrongen kan också göras 55 cm hög.

Skistar, som äger och driver skidanläggningar, har tilldelat Peab uppdraget att bygga ett hotell vid...

Annons

Varje projekts framgång beror inte bara på en bra idé, en sammanhängande handlingsplan, arbetarna...

2017 bjöd Skanska in Unit, tillsammans med White, Krook & Tjäder och Skanska Teknik, till ett...


Gavlegårdarna bygger två hus på Godisfabriken, och det är nu klart att uppdraget att rita husen går...


Serneke har tecknat entreprenadavtal med Riksbyggen om att bygga vidare i den nya stadsdelen...


Riksbyggen har fått klartecken för att starta bygget av Bonum Brf Trollberget i Sigtuna. Bonum är...


















































