Mötesplatsen för dig inom bygg- och fastighetsbranschen, apr, 25 2019
Senaste Nytt

XXL-glas är poppis i prestigebyggen

Eastmanhuset i Bryssel har byggts på med några våningar för att kunna rymma utställningarna i The House of Europeen History. Stora delar av byggnaden har ett glashölje som består av XXL-glas. Foto: Sedak
Eastmanhuset i Bryssel har byggts på med några våningar för att kunna rymma utställningarna i The House of Europeen History. Stora delar av byggnaden har ett glashölje som består av XXL-glas. Foto: Sedak
Förutom att glasen har stora dimensioner är de också screentryckta för att ge byggnaden sitt speciella uttryck. Foto: Sedak
Förutom att glasen har stora dimensioner är de också screentryckta för att ge byggnaden sitt speciella uttryck. Foto: Sedak
Glaset kommer ut ur ugnen på floatlinjen. Ur en sammanhängande glasskiva på cirka 100 meters längd skärs glaset till i längder om 18 och 22 meter. Foto: Sedak
Glaset kommer ut ur ugnen på floatlinjen. Ur en sammanhängande glasskiva på cirka 100 meters längd skärs glaset till i längder om 18 och 22 meter. Foto: Sedak
Bara ett fåtal glastillverkare klarar av att tillverka XXL-glas eftersom det behövs både kunskap och rätt utrustning, som exempelvis specialstativ för glasen. Foto: Sedak
Bara ett fåtal glastillverkare klarar av att tillverka XXL-glas eftersom det behövs både kunskap och rätt utrustning, som exempelvis specialstativ för glasen. Foto: Sedak
En speciell maskin med sugkoppar flyttar glaset till stativet. Samma princip används när glasen monteras på en byggnad. Foto: Sedak
En speciell maskin med sugkoppar flyttar glaset till stativet. Samma princip används när glasen monteras på en byggnad. Foto: Sedak
Transporterna av glasrutorna sätter gränsen för hur stora glas som går att hantera. Det behövs specialtrailers för glasen. Foto: Sedak
Transporterna av glasrutorna sätter gränsen för hur stora glas som går att hantera. Det behövs specialtrailers för glasen. Foto: Sedak
Transporterna av glasrutorna sätter gränsen för hur stora glas som går att hantera. Det behövs specialtrailers för glasen. Foto: Sedak
Transporterna av glasrutorna sätter gränsen för hur stora glas som går att hantera. Det behövs specialtrailers för glasen. Foto: Sedak
På våningsplanet där glaset ska monteras står byggarbetarna redo att ta emot. Foto: AGC
På våningsplanet där glaset ska monteras står byggarbetarna redo att ta emot. Foto: AGC
Publicerad av
Redaktionen - 10 apr 2019

Text: Lars Bergström

Vad har Vancouver Convention Centre, The house of Europeen History i Bryssel och Apples huvudkontor i Kalifornien gemensamt… De har alla gigantiska glas – så kallade XXL-glas. Det handlar om glas som är upp till 22 meter långa. Vad många inte vet är att de är en spinn-off-produkt från bilindustrin.

Det är inte många glastillverkare som klarar av att tillverka XXL-glas. Till den exklusiva skaran tillhör Saint-Gobain, Sedak, Thiele Glas, Interpane, Pilkington och AGC.
– Alla glastillverkare har en så kallad floatline. Här kommer glaset ut i längder på flera hundra meter innan det skärs upp. Det vanligaste längdmåttet är 6 meter. Problemet med XXL-glas är att det är mycket få tillverkare som klarar av att hantera glas som är 18 och 20 meter långa, säger Björn Säll, VD
på AGC Glass Svenska.

Han berättar att man bland annat måste ha speciella stativ, specialbyggda trailers och lyftanordningar som är anpassade till så stora glas. Dessutom kanske det bara är 5 procent av alla glasförädlare i Europa som klarar av att skära, slipa och härda de stora glasen – eller applicera olika beläggningar på glasen. Det är även svårt att laminera så stora glas eftersom det behövs större och mer avancerade autoklaver.
– Det handlar bara om tre fyra glasförädlare i varje land som klarar av detta, säger Björn Säll.

XXL-glasen sticker ut
Därför borde det inte förvåna någon att priset för XXL-glas är betydligt dyrare per kilo än standardglas. Björn Säll uppskattar prisskillnaden till mellan fem och tio gånger. Men ibland kostar det att sticka ut och profilera sig. Apple var ett av de första företagen som satsade på XXL-glas till sina showrooms i storstädernas stadskärnor. I huvudkontoret i Kalifornien sitter 16 meter höga rörliga glas. Och Apple har fått en rad efterföljare. Bland beställarna finns lyxiga köpcentrum, exklusiva hotell och stora företag som vill visa upp ett huvudkontor i frontlinjen.

Ett fint exempel på användningen av XXL-glas är The House of Europeen History intill Leopoldparken i Bryssel. Här har det gamla Eastmanhuset byggts på ett antal våningar. De nybyggda våningarna och delar av den äldre byggnaden har fått ett hölje av screentryckta XXL-glas från Sedak.

Ökande efterfrågan
Även om marknaden för XXL-glas bara utgör en mycket liten nisch så börjar tillverkarna märka av en liten ökning av efterfrågan.

– För två år sedan hade vi ingen beställning av XXL-glas. I år har vi fem projekt i pipeline, säger
Andreas Bittis som är sälj- och marknadschef på Saint Gobain.

Han berättar att en av förutsättningarna för utvecklingen av XXL-glasen är framstegen inom ”coating” (på svenska beläggningen på glasen). Beläggningen har olika funktioner. Den kan exempelvis förstärka glaset eller hindra UV-strålning.
– Det här är något som vi har hållit på med i 30 år och har stor erfarenhet av. Tekniken har gjort det möjligt att göra större och större glas, säger han.

Stora glas för biltillverkare
Vad många inte vet är att de gigantiska glasen – som så många arkitekter drömmer om och som nu byggindustrin har börjat använda – har sitt ursprung inom bilindustrin. Glasen till bilar skärs ut ur större glasskivor. För att minska svinnet och kostnaden har bilföretagen ökat storleken på glasen mer och mer. I dag är standardmåtten på glasen som bilindustrin använder sig av fyra gånger sex meter och fyra gånger åtta meter. 

Vilken framtid har då XXL-glasen? Björn Säll är försiktig. Han tror inte på den nordiska marknaden, eller att produkten blir en kioskvältare i länder med ett kallt klimat. Sådana glas blir för dyra och är svåra att tillverka.
– Om nu inte Gert Wingårdh skulle få för sig att bygga hus med XXL-glas. Däremot kan vi få se fler prestigebyggnader med XXL-glas i länder med ett varmare klimat där det inte behövs så mycket isolering. Att montera XXL-glas som enkelglas är en sak, men att tillverka XXL-glas i form av en isolerruta med energi- och solskyddsbeläggning är en helt annan sak, säger Björn Säll.

Fakta XXL-glas (faktaruta)
– Det är hanteringen och transporterna av XXL-glas som sätter gränsen för storleken.
Idag är de vanligaste måtten 3,21x18 meter och 3,21x22 meter.
– Bara ett fåtal företag klarar av att tillverka XXL-glas, blad dem finns företagen Saint Gobain,
Sedak, Thiele Glas, Interpane, Pilkington och AGC.
– Uppskattningsvis så klarar bara 5 procent av glasförädlarna att hantera de stora glasen.

 

Annons

Annons

Annons