Plåtpriset 2019 – mer kreativt och kunnigt för varje år

Wuxi Show Theatre-konceptet inspirerats av den största bambuskogen i Kina. De vita kolumnerna representerar bambuskog och ligger runt byggnadens omkrets på ett sådant sätt att man får en avskärmning mellan byggnadsfasaden och det omgivande landskapet. Baldakinen består av olika trianglar innehållande rader av guldanodiserad aluminium. ”Copyrights Steven Chilton Architects 2019” Bild_Melike Altınışık
Hovås Hills, Nya Hovås, Göteborg Fasadmaterial: Galvaniserat stål Arkitektbyrå: Dreem Arkitekter Byggherre: Sverigehuset Bild: Dreem Arkitekter
Kungälv resecentrum, Kungälv Fasadmaterial: Rosttrögt stål Arkitektbyrå: ABAKO Arkitektkontor Byggherre: Västtrafik Foto: Bert Leandersson
Lilla Integralen, Linköping Fasadmaterial: Stålplåt Arkitektbyrå: Sandellsandberg Byggherre: Sandell collection Bild: Sandellsandberg
Melike Altınışık Architects vann uppdraget i en tävling med kriterierna att stödja allmän utbildning i robotik och öka allmänhetens kunskaper och intressen i robotar. RSM startat sin första utställning med sin “egen konstruktion” där byggnadsarbetet utförs av robotar. Ett team av robotar kommer att montera museets svepande metallfasad samt vägledda av BIM, forma, montera, svetsa och polera fasadens metallplattor. Ett annat robotteam kommer att 3D-printa betong till museets omgivande miljö. Planeras öppna 2022. ”Copyrights MAA”
Arkitekten Melike Altınışık, en av två huvudtalare på Plåt 19. ”Copyrights MAA”

Text: Mari-Louise Paulson

 

Galvaniserat stål, rosttrögt stål, aluminium, stålplåt och koppar är materialen som årets fem finalister till Plåtpriset har använt. Vinnaren koras den 25 april i Göteborg. Men mycket har hänt sedan priset skapades. Vi tar en titt på plåtpriset förr och nu.

 

Plåtpriset har delats ut sedan 2011 på arkitekturdagen PLÅT, vilken växlar mellan Malmö, Stockholm, Göteborg. I år är Göteborg platsen för evenemanget som innefattar både pris och seminarier. Plåtpriset var till en början ett hederspris som utnämndes av en samling branschaktörer bakom utmärkelsen, men är i dag koras en vinnare från bidrag som arkitektbyråer lämnar in.

– Grundtanken med priset är att lyfta fram god svensk arkitektur där man har tagit tillvara stål och metallers olika egenskaper, både i gestaltningen och för att skapa hållbara byggnader, säger Åsa Ragnarsson, producent för eventet och VD på idé och PR-byrån Far from standard, som producerar evenemanget för branschens räkning.

En spännande utveckling
I år är fem kontor nominerade, som alla har arbetat med olika typer av plåt som fasadmaterial. Och där menar Åsa Ragnarsson att det har hänt mycket de senaste åren.
– Arkitekterna blir allt mer pålästa, vågar ta ut svängarna men har också modet att använda plåt på ett intressant sätt. Det tror jag hänger ihop med att yrkeskåren nu har större kompetens inom byggplåt och att de vet vem de ska kontakta för att kunna förverkliga sina idéer. Vi ser också att fler yrkeskategorier än bara plåtslagarna arbetar med plåt som fasadmaterial, säger hon.

Årets huvudtalare
Priset sätter fokus på "möjligheterna med metall i arkitekturen och det hållbara samhällsbyggandet". I det ingår också att bjuda på intressanta föreläsningar. Huvudtalare i år är brittiska Steven Chilton och Melike Altinisik, verksam i Istanbul, som båda på olika sätt arbetar högteknologiskt med sin arkitektur.

Den Londonbaserade Steven Chilton är utbildad på två av Storbritanniens främsta arkitektur- och designskolor, Manchester och Kingston University. Han har också arbetat på Marks Barfield Architects i 13 år. Där det första uppdraget han fick var the London Eye. Sedan 2015 driver han Steven Chilton architects, en byrå som enligt honom själv arbetar med "en kreativ användning av teknik, för att uppnå en oväntad arkitektur som syftar till att omfamna, fängsla och överraska". Något som verkar fungera bra. För om man kan tala om genombrott när det gäller arkitekter så kan han sägas ha fått sitt 2018 med Wuxi Theatre.
– Steven Chillton tror jag kommer tillföra en helt ny infallsvinkel för svenska arkitekter. De är en tvåmannabyrå som arbetar med stora projekt som multikulturcentrum och teatrar. Något som de kan göra tacka vare parametrisk design. Han har knäckt koden för hur framtidens arkitektbyråer kommer att arbeta. Jag tror att man kommer få se mycket mer av Steven Chilton i framtiden, säger projektledaren.

Den andra talaren, Melike Altınışık, är också utbildad på två olika universitet, AADRL i London och Istanbuls tekniska universitet. Hon har bland annat arbetat på Zaha Hadid Architects i London men driver numera sitt eget kontor Melike Altınışık Architects – MAA i Istanbul. Ett kontor som har en rad stora projekt och utmärkelse i bagaget, bland annat bygget av Istanbuls högsta byggnad, Çamlıca TV and Radio Tower.
– Hon har en djärv framtoning i sin arkitektur som är väldigt spännande. Hon tänker några år längre fram i tiden än vad vi andra gör. Ett exempel på det är Seoul Robot Science Museum (RSM) där den första utställningen är själva bygget av museet, som alltså byggs av robotar som bland annat kommer att montera museets metallfasad, säger Åsa Ragnarsson.

Mycket spänning lär det bli både med priset och när det gäller föreläsningar som talar för att plåt som fasadmaterial är här för att stanna.

Fakta Plåtpriset
PLÅT19 är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande aktörer så som:
Plåt & Ventföretagen, Bevego, Plannja, Aurubis, Ejot, Ruukki och SSAB. Varje år samlar PLÅT cirka 300 verksamma arkitekter och beslutsfattare inom bygg- och fastighetsbranschen.