I helgen genomfördes ett avancerat delprojekt i renoveringen av Nationalmuseum på Blasieholmen i Stockholm. Från en stor pråm - fraktad från Iggesund i Hudiksvall - lyftes två, 25 ton tunga och 342 kvadratmeter stora, takkonstruktioner på plats över museets båda ljusgårdar. Väl på plats ska stålkonstruktionen förses med glas – ett arbete som väntas ta ett par månader att genomföra.
- Det är klart att det är en del nerver inblandat i ett sådant här moment. Det är en väldig konstruktion det handlar om, både mått- och viktmässigt. För att klara lyftet har vi hyrt in en särskild lyftkran, en kran som ska klara att lyfta upp till 500 ton, säger Cecilia Brännvall, projektchef vid Statens fastighetsverk i ett pressmeddelande..
För projektet är det här ett stort steg också på andra sätt. Ljusgårdarna, som nu öppnas på det sätt de en gång ritades, är centrala för den nya upplevelsen av Nationalmuseum.
Framtagandet av de nya takkonstruktionerna över Nationalmuseums ljusgårdar är ett samarbete mellan flera olika yrkeskategorier – arkitekter, konstruktörer, smeder och byggare. Stålbitarna till det nya taket har först skurits till och därefter svetsats ihop bit för bit och därefter, blästrats och målats.
- Det har varit en utmaning men samtidigt bland det roligaste vi gjort. Ingen bit i konstruktionen är den andra lik. Under åtta veckor har vi, tre-fem smeder, arbetat för att slutföra takkonstruktionen. Jag skulle vilja likna arbetet med att lägga ett gigantiskt pussel, säger Pär Skoglund, projektledare på Sjölins smide i Hudiksvall.