Berlins nya flygplats, vars öppnande har flyttats framåt flera gånger är inte det enda försenade storprojektet i den tyska huvudstaden. Ett stenkast från Brandenburger Tor skulle Berlins största varuhuskomplex, Mall of Berlin, ha öppnat sina portar redan under våren.
Enligt fastighetsutvecklaren Harald Huth kommer Mall of Berlin ”att av allt att döma öppnas under hösten”.
Det var ett besked som skapade sura miner hos många av Mall of Berlins butiksägare som redan betalar hyra i den än så länge stängda shoppinggallerian.
Efter att Harald Huth förvärvat varuhuset Wertheim vid Kurfürstendamm i centrala Berlin, planerade han att bygga ett megastort köpcentrum med 200 butiker för cirka 400 miljoner euro. Utvecklingen i staden påverkade dock köpcentrets fortsatta byggande. Idag, tre år efter byggstarten har kostnaderna stigit till en miljard euro och det blir minst 270 butiker i komplexet.
Fastighetsbolaget Huths växande ambitioner återspeglar Berlins aktuella image som en expanderande shoppingdestination. Efterfrågan ökar snabbare än nya butiker kan byggas. Bland tyska storstäder ökade butikshyrorna i Berlin ifjol mest, stimulerade av en turistboom och en snabbt växande befolkning.
– Frankfurt, München och Hamburg är rikare, men uppgången i Berlin fortsätter, sade John Bason, ekonomichef på Associated British Foods Plc (ABF) till Bloomberg,
Inflationen ökade i Berlin med 5,8 procent under förra året, enligt stadens statistikkontor. Siffran skall jämföras med 0,1 procent i Tyskland som helhet.
– Detaljhandeln lockas onekligen av tillväxten i Berlin och stadens framväxt som en av Europas mest besökta metropoler, säger Ruediger Thraene, chefen för Jones Lang LaSalle Inc i Berlin.
Denna trend har enligt Thraene varit mycket märkbar sedan två år. Otaliga internationella märken vill öppna butiker i Berlin. Berlins befolkningstal har klättrat 3 procent sedan 2005 till 3 400 000, vilket är dubbelt så många som tvåan Hamburg.
Berlins regering räknar med en ökning på ytterligare 7 procent fler invånare fram till 2030.
Staden hade 11,3 miljoner besökare förra året, vilket är 50 procent fler än under 2007, enligt Berlins handelskammare. Besökare stod för ungefär en fjärdedel av all detaljhandelns intäkter, meddelade handelskammaren.