Färre kunder i Moskvas köpgallerior

Varuhuset GUM i Moskva. Foto: GUM

Nästan 25 procent färre människor besökte Moskva köpgallerior under veckan fram till början av skolåret jämfört med samma period år 2013, enligt en rysk undersökning, som i sin tur visar att västländernas sanktioner har bidragit till en märkbar minskning av konsumenternas köpkraft.

En rapport från forskningsgruppen Watcom, som citeras i affärstidskriften Vedomosti, beskriver försäljningsnedgången under sista veckan i augusti.

För Moskvas återförsäljare brukar denna period traditionellt räknas till en av årets mest hektiska.

Trots antalet konsumenter ökade något jämfört med tidigare veckor, är trenden fortfarande negativt, meddelade Watcoms vd, Roman Skorokhodov, vars företag baserar dessa siffror på antalet konsumenter per 1 000 kvadratmeter av detaljhandeln fastigheter i över 60 köpcentrum i Moskva.

Finska varuhusoperatören Stockmann, vars intäkter sjönk 15,4 procent under året till 145,5 miljoner euro ($188 miljoner), meddelade i mitten av augusti att situationen på den ryska marknaden hade blivit komplicerat på grund av en kraftigt försvagad rubel och oklar ekonomisk framtid.

Den ryska ekonomiska sankmarken har övertygat brittiska modekedjan New Look att skjuta upp planerna på ett gemensamt företag med ett ryskt franchiseföretag, medan Adidas skrotade planerna på att dubbla antalet butiker i landet.

Källa: Moscow Times