Positivt halvår för Scandic

Foto: Entheta
Foto: Entheta

Scandic Hotels koncernen fortsätter att redovisa stark tillväxt trots dämpad effekt på hotellmarknaden till följd av det instabila ekonomiska läget i Europa. Under första halvåret 2012 ökade intäkterna med 10 procent och rörelseresultatet med 30 procent jämfört med föregående år.

Under första halvåret ökade intäkterna med 10,3 procent. I juni 2012 öppnades Scandics tredje hotell i Aarhus, Danmark och Scandics tredje hotell i Tampere, Finland. De flaggskepp som öppnades 2011; Scandic Victoria Tower och Scandic Grand Central i Stockholm samt Scandic Forus i Stavanger har bidragit starkt till både intäkts- och resultattillväxt.

Ett av Scandics satsningsområden under 2012 är mötes- och konferensverksamheten samt utveckling av restaurangerna som står för 31 procent av Scandics totala intäkter. Koncernens konferens- och restaurangverksamhet ökade med 11,8 procent jämfört med föregående år. Hotellen fungerar som mötesplatser för boende-, restaurang- och konferensgäster. Scandic utvecklar även olika koncept som är framtagna utifrån gästernas önskemål. 

– Vår kärnverksamhet står på tre ben; boende, konferens och restaurang. Inom dessa områden konceptutvecklar vi delar av våra erbjudanden. Vår senaste kundmätning visar även en klar förbättring av vår servicegrad. När allt kommer omkring handlar det om att skapa en trevlig hemkänsla och få gäster att trivas, säger Anders Ehrling, finansdirektör på Scandic Hotels.

Den fortsatta instabiliteten inom euroområdet har haft en dämpande effekt på hotellmarknaden i Europa. De nordiska marknaderna har för första halvåret visat en svag men positiv tillväxt drivet av ökade genomsnittspriser medan ökad rumskapacitet på många av Scandics huvuddestinationer har haft en negativ påverkan på beläggningsgraderna. Scandic har kontinuerligt arbetat med att nyttja stordriftsfördelar inom till exempel inköp och effektivisering av supportfunktioner.