Första etappen vid Trångsunds station igång

Atrio Arkitekter hanterar nivåskillnaderna genom att bygga sutterängvåningar på båda sidor av husen. Bild: Atrio Arkitekter Västervik
Atrio Arkitekter hanterar nivåskillnaderna genom att bygga sutterängvåningar på båda sidor av husen. Bild: Atrio Arkitekter Västervik

Nära pendeltågsstationen i Trångsund i södra Stockholm växer HSB:s nya bostadsrättsförening Hammartorp fram. I den första etappen, med inflyttning vintern 2012, byggs 69 lägenheter, medan den andra etappen består av 54 lägenheter.

Trångsund ligger i Huddinge kommun, nära Drevviken, natur och kommunikationer. I områdets första etapp byggs lägenheter på mellan två och fem rum och kök i femvåningshus. Planlösningen är ljus och funktionell och samtliga lägenheter får balkong eller uteplats mot gården.

Brf Hammartorp ligger bara någon minut från Trångsunds station och ett par minuter från Trångsunds centrum. Projektet består av sammanlagt 123 lägenheter. Samtliga lägenheter utrustas med ett FTX-system som tillvaratar och återanvänder frånluft i uppvärmningen.

Modulbyggda badrum från Italien
Brf Hammartorp genomförs som en delad entreprenad.
- Vi valde en delad entreprenad för att ha kontroll på varje delentreprenad i projektet. Det ger oss överblick och styrning över projektkostnaderna. Det här är vårt första projekt i Trångsund vad jag vet, säger Anna Pellbäck, projektledare för Brf Hammartorp på HSB.

I mitten av april stod stommarna klara och arbetet med invändiga installationer pågår. Badrummen i husen består av färdiga moduler som tillverkas i Italien. I anslutning till husen anläggs parkeringsplatser och carports.

- Intresset har varit relativt stort, vi fick en flygande säljstart för kvarteret och lyckades relativt snabbt sälja trettio procent av lägenheterna, vilket är kravet för att vi ska kunna börja bygga, säger Anna Pellbäck.

Tillvaratar områdets naturliga nivåskillnader
- Husen byggs runt en stor grön innergård som skapar ett lugnt och avskilt rum och ger distans till trafiken i området, inte minst pendeltågstrafiken och biltrafiken, som passerar relativt nära. Vi har även valt att förlägga sovrummen och merparten av balkongerna in mot gården, för att dämpa ljudet från trafiken, säger Tommy Lyberg, ansvarig arkitekt för Brf Hammartorp på Atrio Arkitekter i Västervik.

Kvarteret byggs på en kuperad tomt med uppvuxna gran- och tallskogar och Atrio Arkitekter månar om att bevara så mycket som möjligt av den befintliga närmiljön och naturen, bland annat i form av ekar i anslutning till pendeltågsstationen. Atrio Arkitekter och HSB har valt att behålla de nivåskillnader som finns i området, vilket ger kvarteret ett lugnt och harmoniskt intryck.

Fyra traditionella putskulörer på fasaden
- Vi har valt att hantera nivåskillnaderna genom att bygga sutterängvåningar på båda sidor av husen. Vi har förlagt lägenheternas förråd i bakdelen av sutterängvåningen. Den gemensamma innergården ger kvarteret ett enhetligt intryck och består bland annat av en lekplats och gemensamhetsytor, säger Tommy Lyberg.

In till gården byggs en portal som utgör en naturlig entré till kvarteret och dessutom förses med dörrar som bidrar till ljuddämpningen. Kvarteret är byggt ovanpå en tidigare återvändsgata med parkering. En utmaning i byggarbetet var de kraftiga vattenledningar som korsar området.
- Vi drar nytta av områdets naturliga nivåskillnader och använder oss av fyra traditionella putskulörer på fasaden, vilket tillför en varm känsla till kvarteret. De fyra kulörerna skapar variation, varje trappuppgång har fått en egen kulör. Kök och vardagsrum hänger ihop i lägenheterna, men i somliga lägenheter är det möjligt att avdela de två rummen genom att bygga en extra vägg, säger Tommy Lyberg, som tidigare ritat flera projekt för HSB i Storstockholmsområdet, däribland Brf Traversen i Sollentuna.

 

Fakta
Nybyggnad av flerbostadshus i Trångsund, Brf Hammartorp

Byggherre: HSB Bostad

Arkitekt: Atrio Arkitekter Västervik

Tidsplan: Byggstart september 2011. 2014 inflyttning för de första 69 lägenheterna är planerad till vintern 2012/2013. Beräknad inflyttning 2014 för den andra etappen.

Omfattning: 123 lägenheter fördelat på två etapper

Projektkostnad: 200 mkr