Nu startar bygget av Mall of Scandinavia

Bild: Unibail-Rodamco
Bild: Unibail-Rodamco
Bild: Unibail-Rodamco
Bild: Unibail-Rodamco

Stockholmsregionen växer och Solna tillhör de delar som växer allra mest. Faktum är att Solna har den högsta inflyttningen i hela landet. I Solna återfinns stadsdelen Arenastaden där aktiviteten hög. Här byggs nya bostäder, kontor, hotell och inte minst Sveriges nya nationalarena. När Mall of Scandinavia invigs hösten 2015 är det den sista pusselbiten i området.

Gallerian kommer att bli Skandinaviens största och ska enligt Unibail-Rodamco erbjuda framtidens shoppingupplevelse. Men vad innebär egentligen ”framtidens shoppingupplevelse” för besökarna och finns det verkligen utrymme för ytterligare ett stort köpcenter? Centrum & Galleria träffade Per Ronnevik, Director of Development Nordic och Lars-Åke Tollemark, Director of Operations Nordic på Unibail-Rodamco och fick en försmak av just framtidens shoppingupplevelse.

Centrum & Galleria träffar Per Ronnevik och Lars-Åke Tollemark på Unibail-Rodamcos nordiska kontor i Stockholm. Direkt i receptionen möts vi av en modell av Mall of Scandinavia och redan då är det lätt att förstå att Mall of Scandinavia inte kommer att bli vilket köpcentrum som helst.

Redan innan intervjun ens kommit igång på allvar ges svaret på den fråga som alla journalister ställt till Lars-Åke Tollemark: Finns det plats för ytterligare ett köpcenter?

– Ja, det är en väldigt vanligt fråga och ja, det gör det. Sveriges ekonomi går väldigt bra och vi svenskar lägger över 50 procent av vår inkomst på olika typer av shopping. Svensk handel har ökat konstant de senaste 15 åren, och förväntas fortsätta att öka. Att vi bygger Mall of Scandinavia i Arenastaden i Solna är såklart ingen slump. Stockholmsregionen växer kraftigt och Solna är det mest expansiva området i regionen. Här finns dessutom redan en väl utbyggd infrastruktur. Du tar dig hit på 7 minuter från Stockholm city. Här byggs hotell, kontor, bostäder samt den nya nationalarenan. Tillsammans med Mall of Scandinavia kommer detta bli ett område fullt av liv och rörelse, säger Lars-Åke Tollemark.

I Arenastaden ser allt ut att bli stort – nya nationalarenan tar emot 65 000 åskådare, Nordic Choice Hotels kommer att driva ett av Sveriges största hotell med 400 rum och räknar man samman befintliga och nybyggda kontor kommer här att finnas cirka 450 000 kvadratmeter kontorsytor. Utöver detta tillkommer Skandinaviens största köpcentrum. Mall of Scandinavia är stort. Den totala butiksytan uppgår till 101 000 kvadratmeter, vilket är mer än vad NK, Åhléns City, Gallerian, PUB och Sturegallerian erbjuder tillsammans. Nu är det däremot inte bara storleken som gör Mall of Scandinavia till ett unikt köpcentrum. Unibail Rodamco har satt ribban högt. Mall of Scandinavia ska erbjuda Skandinaviens främsta shoppingupplevelse, vilket i sin tur även ger oss förklaringen till att storleken har betydelse.

– Hela idén bakom Mall of Scandinavia bygger på en total kompromisslöshet, där varje detalj kommer att hålla absolut högsta kvalitet. Utbudet kommer att vara större och butikerna kommer att vara häftigare än någon annanstans. Designen och materialvalen kommer att vara i en klass för sig, fortsätter Lars-Åke.

Shopping för alla

Första tanken är förstås att Mall of Scandinavia blir ett lyxigt köpcentrum med enbart exklusiv shopping, men ingenting kunde vara mer fel. Per Ronnevik är snabb med att poängtera att det är skillnad på kvalitet och lyx och att Mall of Scandinavia erbjuder något för alla.

– Det är oerhört viktigt att erbjuda både bredd och djup, säger Per Ronnevik och fortsätter:

– Mall of Scandinavia kommer att ha 250 butiker och restauranger och det kommer att finnas något för alla smaker och plånböcker. Allt från välkända kedjor till unika koncept. Vi kommer att arbeta nära hyresgästerna och uppmuntra dem att utveckla sina butikskoncept till en nivå som man inte sett tidigare i Skandinavien.

– Men framtidens shoppingupplevelse stannar inte vid unik shopping. Mall of Scandinavia
kommer dessutom att erbjuda Sveriges mest moderna biograf med 15 salonger och
2 000 stolar samt ett imponerande utbud av restauranger av absolut bästa slag.

Goda matupplevelser är definitivt en viktig del i framtidens shopping och restaurangklustret i Mall of Scandinavia blir Sveriges största med 8 000-10 000 kvadratmeter restaurangyta. Det blir en mix av nya internationella koncept, globala favoriter och lokala aktörer, säger Per Ronnevik.

Infrastruktur på plats

De organiska shoppingstråken är formade som en 8:a och leder besökarna genom fyra knutpunkter, noder, som inspirerats av de fyra elementen - jord, eld, vatten och vind. Butiker och restauranger återfinns på tre plan. Det finns tre entréer; en i gatuplan, en från pendeltåget och en från arenan. Parkeringen är belägen både över och under butiksplanen, vilket optimerar kundflödet i hela centrumet.

Att ta sig till Mall of Scandinavia är enkelt och bekvämt. Avfarter från E4:an och E18 tar dig enkelt till de 4 000 parkeringsplatserna. Med pendeltåg tar det 7 minuter från Stockholm city till Mall of Scandinavia och det planeras 10 busslinjer med hållplatser alldeles intill. Dessutom är centrumet enkelt att nå både till fots och med cykel. Det unika är att all infrastruktur redan finns på plats när Mall of Scandinavia öppnar.

Mall of Scandinavia är den första nyproduktionen av köpcentrum i Stockholmsområdet under flera decennier och det råder inga tvivel om att Mall of Scandinavia kommer att bli något alldeles extra där minsta detalj är genomtänkt och har förfinats. Allt för att besökarna ska få uppleva en unik shoppingupplevelse, en upplevelse som även genomsyrar parkeringsgaragen.

Det kommer att vara enkelt att parkera tack vare ett effektivt parkeringssystem. Länken mellan parkeringen och shoppingstråken är också något utöver det vanliga; det ska kännas som om man kommer in i en hotellobby.

- Varje millimeter i Mall of Scandinavia är optimerad och ingenting är lämnat åt slumpen. Alla detaljer bidrar till helheten och tillsammans skapar det framtidens shopping, avslutar Lars-Åke Tollemark.

 

Fakta

• Skandinaviens största köpcentrum

• 101 000 kvadratmeter butiksyta

• 250 butiker och restauranger

• Sveriges mest moderna biograf med 15 salonger

• 4 000 parkeringsplatser, uppvärmda och inomhus

• Sveriges största restaurangkluster

• 7 minuter från Stockholm city