Den 26 april 2014 invigs Lisebergs nya berg- och dalbana, som fått namnet Helix. Helix kompletterar med cirka 1 400 meter anläggningens befintliga berg- och dalbanor och är, som sig bör, både längre och snabbare än sina föregångare.
Helix är Lisebergs största attraktionssatsning genom tiderna, ambitionen är att Helix ska bli en berg- och dalbana med en hastighet på uppemot 100 kilometer i timmen. Berg- och dalbanan har en byggtid på ett år men har föregåtts av drygt fem års planeringsarbete. Berg- och dalbanan, som byggs i Lisebergs västra del, levereras i form av färdigbyggda komponenter från Mack Rides i Tyskland.
Årets sista räls monterades i november
Väl på plats på Liseberg inleds arbetet med att montera ihop delarna. Våren 2013 pågick förberedande markarbeten och lagom till sommaren var det läge att gjuta den nya berg- och dalbanans fundament. Stationsbyggnaden byggs på den plats som tidigare inrymt biografen Maxxima. Helix utformning anpassades till den kringliggande naturen redan på skisstadiet.
Arbetet fortlöper helt enligt projektplan. Under hösten har man arbetat med att bygga stationsbyggnaden och påbörjat arbetet med att montera rälsen.
Sammanhängande konstruktion
I mitten av november monterades årets sista räls, för närvarande har man pausat monteringsarbetet för att kunna fokusera på att få stationshuset klart. I december pågår bland annat elarbeten.
- För närvarande tar vi in anbud på det säkerhetsstängsel som kommer att omgärda Helix. Strax efter årsskiftet räknar vi med att kunna lyfta på taket på stationshuset. I december 2013 inleddes arbetet med undergjutningar. Ett viktigt arbete som gör att berg- och dalbanans fundament och stolpar håller ihop i en samverkande konstruktion, säger Lars- Erik Hedin, projektchef för Helix på Liseberg.
Drivs med LSM, (Linear Synchron Motor)
Nöjesparker byggs ofta på ett slätt underlag, men Helix byggs på en kuperad bergstomt, vilket medfört tekniska utmaningar och sprängningar. Helix drivs av så kallade LSM motorer, vilket särskiljer den från Lisebergs övriga berg- och dalbanor.
- När berg- och dalbanan står klar inleds en intensiv testperiod som är mycket viktig, samtidigt kommer vi att plantera drygt tvåhundra träd och ett stort antal buskar i anslutning till Helix, vilket bidrar till ett estetiskt tilltalande helhetsintryck, säger Lars-Erik Hedin.