Text: Annika Wihlborg
Etapp ett av den omfattande utbyggnaden av det populära och välbesökta köpcentret Kungsmässan i Kungsbacka utanför Göteborg är klart. En etapp som inkluderar 1 500 kvadratmeter och sex nya butiker.
Kungsmässan har fått utmärkelse för att vara Sveriges bästa citygalleria fyra år i rad. Kanske relevant när man investerat drygt 200 miljoner kronor i en utbyggnad, som ska ske i två etapper. Lagom till julhandeln var den första etappen klar. I det befintliga husets nedre plan har sex nya hyresgäster flyttat in. Ytterligare två restauranger väntas tillkomma i den nya delen efter jul.
Mat och fika
Just satsningen på att bredda utbudet är något som Aranäs Fastigheter gör. De ser att intresset för restauranger och caféer ökar som en den av en internationell trend. I etapp två, som kommer att bestå av ytterligare cirka 7 400 kvadratmeter, bygger man därför en helt ny utemiljö med serveringar och sociala mötesplatser. Något som beräknas vara klart sommar och höst 2020.
Öppen kvarterskänsla
I samband med utbyggnaden tog White arkitekter, som står för utbyggnadens arkitektoniska utformning, ett helhetsgrepp för att integrera köpcentret med Kungsbackas nya stadsbild.
Där det pågår flera stadsbyggnadsprojekt, varav utbyggnaden av Kungsmässan är ett. Det är också det första steget i fastighetsägaren Aranäs vision om att skapa kvarteret Kungsmässan med en mer öppen kvarterskänsla. Det har man nu gjort genom att de nya butikerna och andra verksamheter har fönster och entréer direkt ut mot gatan.