Tunnelborrmaskinerna startar för det andra röret i Lonato längs linjen Brescia - Verona

Två dubbla tunnlar kommer att borras med en TBM som är utformad för att hantera högt vattentryck. Foto: Ministero delle infrastrutture e dei trasporti, Cepav, GREG

Nyligen påbörjades det första tunnelarbetet med Martina-tunnelborrmaskinen för det andra av de två rören i Lonato-naturtunneln på den nya höghastighetslinjen Brescia Est - Verona.

Det Düsseldorf-baserade företaget CREG levererade en 10 meter lång tunnelmaskin av typ EPB TBM monterad i verkstaden i Zhengzhou för byggandet av Lonato-järnvägstunneln på höghastighetslinjen Milano - Verona.

En diameter på 10 030 meter

Tunnelborrmaskinen som används här vid borrning har en diameter på 10 030 meter, en längd på 150 meter och en vikt på 1 750 ton.

Lonato del Gardas tunnelsystem är det mest komplexa arbetet i hela projektet. Den totala längden är 7 950 meter. Sammantaget är detta ett viktigt arbete för Italiens nordöstra del. Från och med Mazzano, i provinsen Brescia, skiljer nu en ny korsning den nya järnvägslinjen från den traditionella linjen Milano - Venezia.

Korsar floden

Sedan, vid Chiese-viadukten, i kommunen Calcinato (BS), går sträckan parallellt med norra sidan av motorvägen A4 Milano-Venedig.

AV/AC-järnvägslinjen går genom tunnelsystemet Lonato del Garda, underskrider motorvägen A4 och dyker upp igen på södra sidan av motorvägen. Efter att ha korsat de brescianska territorierna Desenzano del Garda och Pozzolengo och korsat den regionala gränsen möter AV/AC-linjen ett tunnelsystem och en viadukt som korsar floden Mincio i Peschiera del Garda och passerar genom sektioner i Castelnuovo del Gardas konstgjorda tunnlar.

Totalt kommer det att byggas 4 viadukter, 15 överfarter, 4 naturliga tunnlar och 17 konstgjorda tunnlar.

Möjliggöra en ökning av varuflöden

Vice premiärminister och minister för infrastruktur och transport, Matteo Salvini, som var i Brescia-regionen den 9 januari för att få reda på status för arbetet på motorvägsförbindelsen Ospitaletto-Montichiari, följer ärendet noga, särskilt när det gäller tidtabellen.

Arbetet, beställt av Rete Ferroviaria Italiana tillsammans med Italferr-fabriksledningen för FS Group, kommer att utföras av Cepav due, Eni High Speed ​​​​Consortium.

Den 15 september 2022 penetrerades det första röret i Lonato-tunneln på byggarbetsplatsen i Desenzano del Garda i provinsen Brescia.

AV/AC-järnvägslinjen Brescia Est - Verona är en grundläggande struktur som kommer att möjliggöra en ökning av varurörelsen till och från Europa och en ökning av passagerartrafiken inom Italien.

Högre hastighet

Fördelarna för området är betydande, inte bara för att den nya järnvägslinjen gör att det traditionella nätet kan befrias från gods- och fjärrtåg, vilket gynnar den regionala trafiken, som kan uppgraderas och förbättras till följd av detta. Samtidigt kommer den nya sträckan att tillåta hastigheter upp till 250 km/h, vilket förbinder Brescia, Verona, Vicenza och Padua med en betydande minskning av restid.

Källa Ministero delle infrastrutture e dei trasporti, Cepav, GREG