Varvsbron tilldelas svenska stålbyggnadspriset

Varvsbron invigdes i september 2021 och knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron är en viktig länk som gör att gående och cyklister från centrum och Oceanhamnen kan nå bostäder, kontor, tåg, bussar och färjor på någon minut.

Varvsbron i Helsingborg tar hem ännu en utmärkelse. Denna gång för materialval och arkitektonisk framtoning när den tilldelades Stålbyggnadspriset 2023 under Stålbyggnadsdagen i Stockholm.

Av: Stina Wickenberg  |  Foto: Lotta Wittinger | Helsingborgs kommun

Stålbyggnadspriset delas ut vartannat år av Stål­byggnadsinstitutet och går till en ny byggnad som på ett innovativt, miljömässigt hållbart och  arkitektoniskt tilltalande sätt använder stål i en byggnadskonstruktion. En del av motiveringen till priset lyder: ”Samspelen mellan rum och struktur, mellan massa, tryck och drag, bidrar till både ett effektivt materialutnyttjande, en upplevd spänstighet och en vacker plats att röra sig på.”

 

b
Varvsbron är ritad av den engelske arkitekten Stephen James för Ramboll. Den är tekniskt avancerat och tog två år att bygga. Den väger 552 ton och är 221,5 meter lång. 88 procent av alla plåt-bitar är unikt tillskurna med en unik ritning för varje plåtbit.

För två år sedan tog Sofias bro på Sofiero hem utmärkelsen. Vilket innebär att priset stannar i Helsingborg minst två år till.

– Vi är oerhört glada över att Varvsbron får ta emot ännu en fin utmärkelse. Att vi får ut­märkelser för allt från utformning till praktiskt användande visar på att vi gör rätt val och har ett gott samarbete med ansvariga  arkitekter och  projektörer att bygga vidare på, säger Arion  Statovci, projektchef på stadsbyggnads­förvaltningen i Helsingborgs stad.

Vinnaren har tagits fram av en jury be­stående av arkitekter, civilingenjörer och forskare inom stålkonstruktion utsedda av  Stålbyggnadsinstitutet. Varvsbron var en av fyra finalister. Övriga nominerade projekt är Hage i Rеängen i Lund, Koenigsegg i Ängelholm och Nordiska Museet, Västra entrén i Stockholm.

– Att Varvsbron fått ta emot så många  priser visar på en mångfacetterad design som erbjuder både hållbarhet och funktion. Detta gör den till mer än en bro som förbinder centrum med Oceanhamnen, utan även ett vackert och hållbart landmärke för staden, säger Alexander Svensson (M), stadsbyggnadsnämnden ordförande i  Helsingborg.

En av flera utmärkelser till Varsbron 
Sedan Varvsbron öppnades har den fått ta emot flera nomineringar och utmärkelser för allt från design och hållbarhet till materialval och 
 infrastruktur.

Övriga priser, nomineringar och utmärkelser som Varvsbron tilldelats: 

Integraded design special awards under esd23 
I september tilldelades Varvsbron ett speciellt omnämnande European Steel Design Awards 2023 (ESDA23) i Amsterdam.

Cycling infastructure award 
I maj fick Helsingborgs stad utmärkelsen Cycling Infastructure Award på cykelkonfe­rensen Velo­city i Leipzig, som arrangeras av  European Cyclists’ Federation (FCE). Bron vann för sin funktionalitet enligt juryns motivering: ”sitt  innovativa sätt att leda förändring genom att bygga Varvsbron och investera i infrastruktur för aktiva och hållbara transporter”.

Eugene. Figg JR. Medal Eugene
I juli 2022 tilldelades Varvsbron i Helsingborg det internationella bropriset Eugene C. Figg Jr. Medal. Prisutdelningen ägde rum på The  International Bridge Conference i Pittsburg. Bland  tidigare års pristagare är bland annat broar i Kina, Irland, USA, Frankrike och Vietnam.

Nominering till trafikverkets arkitekturpris 
Våren 2022 var Varvsbron i Helsingborg ett av yra projekt som nominerades till Trafikverkets arkitekturpris 2021. Övriga nominerade projekt var Bollnäs resecentrum, Cykelväg Gotland och Spеrvägen Lund–ESS och det sistnämnda tog hem priset.

Bakgrund
Varvsbron invigdes i september 2021 och  knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation.

Bron är en viktig länk som gör att gående och  cyklister från centrum och Oceanhamnen kan nå bostäder, kontor, tåg, bussar och färjor på någon minut. Varvsbron är ritad av den engelske arkitekten Stephen James för Ramboll. Den är tekniskt avancerat och tog två år att bygga. Den väger 552 ton och är 221,5 meter lång. 88 procent av alla plåtbitar är unikt tillskurna med en unik ritning för varje plåtbit. 3000 ståldetaljer med individuell geometri har producerats. Ljuset på bron tänds beroende på solens upp­ och ned­gång genom ett astrour. Konstruktör av bron är Leonhardt Andrä & Partner och stålbyggare är Stål & Rörmontage. ■