Satsningar på svensk transportinfrastruktur hotas av låg produktivitet – ny rapport föreslår tio åtgärder för att rädda miljardinvesteringar.
Sveriges transportinfrastruktur står inför enorma investeringar – 1 200 miljarder kronor under de kommande tolv åren. En ny rapport visar att produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen har sjunkit sedan slutet av 1990-talet. Om produktivitetsutvecklingen istället hade fortsatt i samma positiva takt som före nedgången hade staten kunnat frigöra upp till 225 miljarder kronor för fler och bättre infrastrukturprojekt.
Rapporten från Innovationsföretagen, framtagen av ekon. dr. Fredrik Bergström visar på stora brister i hur resurser används både vad gäller investeringar och underhåll. En viktig förklaring ligger i att tekniska konsulters kompetens inte nyttjas strategiskt, att projekt saknar helhetsperspektiv och att upphandlingar fokuserar alltför ensidigt på lägsta pris istället för långsiktig samhällsnytta.
– Om produktiviteten i bygg- och anläggningsbranschen hade hållit jämna steg med tidigare utveckling, hade 225 miljarder kronor kunnat frigöras till infrastruktursatsningar de kommande 12 åren. Det innebär att samhället går miste om stora potentiella värden, säger Fredrik Bergström, ekon. dr från Handelshögskolan i Stockholm och författare till rapporten.
I rapporten konstateras att byggsektorns produktivitet har minskat med 4 procent på 25 år, medan teknikkonsultbranscheEn ny rapport visar hur ineffektivitet hotar infrastruktursatsningar för 1 200 miljarder – tio reformförslag kan vända utvecklingen.n ökat sin produktivitet med cirka 40 procent, i nivå med övriga näringslivet.
10 förbättringsområden för att öka effektiviteten i infrastruktursatsningar
Rapporten presenterar ett reformpaket med tio konkreta förbättringsområden för att öka nyttan av framtida investeringar:
- Stärk förtroendet mellan beställare och teknikkonsulter - Tillitsbaserad styrning och minskad detaljstyrning
- Öka dialogen och kunskapsutbytet i tidiga skeden - Tidigare involvering av seniora rådgivare
- Ändra upphandlingsfokus – till funktion, kvalitet och innovationsförmåga
- Främja innovation och funktionsbaserade upphandlingar
- Utnyttja internationell kompetens och global best practice
- Inför alternativa upphandlings- och genomförandemodeller såsom alliansprojekt och OPS (offentlig-privat samverkan)
- Ökat fokus på helhets- och livscykelperspektiv för ett hållbarare transportsystem
- Stärk det systematiska lärandet i branschen – skapa en nationell lärandebank
- Främja balanserad riskfördelning
- Överväg organisatoriska reformer – inspireras av exempelvis Norge
– Infrastrukturprojekten blir bara dyrare och dyrare och tar längre tid att genomföra. Sverige behöver tänka nytt. Det handlar inte alltid om att mer resurser– utan om att få mer pang för pengarna. Till exempel genom att dra större nytta av teknikkonsulternas kompetens, säger Richard Österberg, tekn. dr och analyschef på Innovationsföretagen.
Enligt rapporten skulle produktivitetsvinsterna inte bara frigöra tid och pengar för fler projekt, utan även förbättra lönsamheten i existerande projekt. Nationella infrastrukturplanen visar idag en nettonuvärdeskvot på -0,3, vilket innebär att samhället för varje investerad krona bara får tillbaka 70 öre. Med effektivare arbetssätt skulle denna kvot kunna höjas till 0 eller bättre, vilket gör flera idag olönsamma projekt samhällsekonomiskt lönsamma.