Peab får uppdraget att bygga dubbelspår i Sundsvall

Översiktskarta: över sträckan mellan Kubikenborg och Sundsvall Översiktskarta: Trafikverket
Översiktskarta: över sträckan mellan Kubikenborg och Sundsvall Översiktskarta: Trafikverket

Peab har fått uppdraget att bygga dubbelspår mellan Sundsvall centralstation och Kubikenborg som ligger strax söder om stationen för att öka kapaciteten på Ostkustbanan. Beställare är Trafikverket och kontraktssumman uppgår till 218 miljoner svenska kronor.

Dubbelspårsutbyggnaden på 2,5 kilometer mellan Kubikenborg och Sundsvall centralstation är den första etappen i en framtida dubbelspårsutbyggnad mellan Gävle och Sundsvall. Den nya Ostkustbanan är en viktig del inom den strategiska infrastruktursatsningen i Norrland som ska knyta samman norra Sverige med resten av världen och öka kapaciteten på en av Sveriges mest trafikerade idag enkelspåriga järnvägssträckor.

– Ostkustbanan är en central förbindelse till Norrland och vi ser fram emot att förbättra både restider och säkerhet genom att bygga dubbelspår på denna sträcka, säger Ioannis Strantzalis, produktchef på Peab.

De nya spåren byggs för dagens krav på 25 ton axellast och för en hastighet upp till 250 km/h. Projektet omfattar såväl mark- som anläggningsarbeten, bergschakter, järnvägsbroar, stödkonstruktioner och spårnära bullerskydd för att öka säkerheten och skydda obehöriga från att vistas på spåren.

Genom att införa dubbelspår på sträckan förväntas restiderna mellan Sundsvall och Stockholm minska, och möjligheten att köra fler tåg, både för person- och godstrafik, förbättras avsevärt.

Projektet är en utförandeentreprenad med planerad byggstart hösten 2025 och projektet ska vara färdigställt 2028.

Projektet orderanmäls i det andra kvartalet 2025.