Kontrakt klart - RRC Rail bygger ny perrong i Örebro

För att öka säkerheten vid Örebro Södra ska en ny plattform byggas på västra sidan av spåren. I samband med det kommer mittplattformen att rivas och plattformsövergången att stängas. Foto: Trafikverket
För att öka säkerheten vid Örebro Södra ska en ny plattform byggas på västra sidan av spåren. I samband med det kommer mittplattformen att rivas och plattformsövergången att stängas. Foto: Trafikverket

Trafikverket har nu tecknat kontrakt med entreprenören RRC Rail för att bygga en ny plattform vid Örebro Södra station. Den nya perrongen ska förbättra säkerheten för resenärerna och ersätta den nuvarande övergången mellan spåren. Byggstarten är planerad till hösten 2025 och perrongen tas i bruk i juni 2026.

Avtal med RRC Rail

Kontraktet med RRC Rail gäller uppförandet av en ny sidoplattform på västra sidan av stationsområdet. Med avtalet på plats inleds nu den detaljerade planeringen av byggarbetets olika delar och etapper.

– Vi ser fram emot att komma igång med bygget så att vi kan öka säkerheten vid Örebro Södra. Vi har en tidplan för att den nya plattformen ska kunna tas i bruk senast i juni nästa år. Vi har projekterat och upphandlat entreprenör på rekordtid, så nu förbereder vi för byggstart och ser fram emot att få allt färdigt, säger Trafikverkets projektledare Anna Kero.

Säkerhet först

När den nya plattformen tas i bruk stängs den befintliga plattformsövergången mellan spår 1 och 2. Syftet är att minska risken för olyckor genom att resenärerna inte längre behöver korsa spåren i markplan.

Färdig sommaren 2026

Målet är att arbetet ska vara klart under sommaren 2026. Då kommer persontågen att stanna vid spår 1 (östra sidan) och spår 30 (västra sidan). Godstågen fortsätter trafikera spår 1 och 2 som tidigare.

Resenärer hänvisas till den röda gångbron över järnvägen. För personer med tillgänglighetsbehov gäller fortsatt hänvisning till Örebro Central.

Källa: Trafikverket