Stor tunnelsatsning inleds på utbyggnaden Hallsberg–Degerön

Arbetet med tunneldrivningen kommer att pågå i flera år. Foto: Trafikverket
Arbetet med tunneldrivningen kommer att pågå i flera år. Foto: Trafikverket

Utbyggnaden till dubbelspår mellan Hallsberg och Degerön går in i ett avgörande skede när arbetet med Tripphultstunneln startar. Den fem mil långa sträckan är en del av Godsstråket genom Bergslagen och har stor betydelse för godstransporter inom Sverige och i förbindelserna mot Europa. 

Den planerade kapacitetsökningen ska underlätta längre och tyngre godståg och samtidigt skapa utrymme för fler persontåg. Målet är att hela utbyggnaden ska stå klar 2031.

Utbyggnad för ökad kapacitet

Sträckan mellan Hallsberg och Degerön är en av Sveriges större satsningar på järnvägsinfrastruktur. Trafikverket genomför utbyggnaden till dubbelspår för att öka kapaciteten på godsstråket och förbättra möjligheterna att hantera längre och tyngre tåg. En västlig korridor valdes i utredningsskedet eftersom den var den enda som möjliggjorde en förlängning av infartsgruppen till Hallsbergs godsbangård.

Marknivåerna gör att spåren inte kan ligga ovan mark och därför byggs en tunnel söder om Östansjö. Tunneln minskar även järnvägens barriäreffekt i landskapet.

Den fem mil långa sträckan ingår i Godsstråket genom Bergslagen och har en central roll för godstransporter inom Sverige och för flöden till och från Europa. Projektet beräknas vara färdigt 2031. Foto: Trafikverket

Tripphultstunneln

Tripphultstunneln byggs som två parallella enkelspårstunnlar. De planeras bli 2,4 kilometer långa, cirka nio meter breda och som mest 40 meter under markytan. Byggstarten är satt till slutet av 2025 och byggtiden beräknas till mellan två och tre år. Under arbetet pumpas inläckande grundvatten bort, vilket sänker nivån nära tunneln men inte påverkar närliggande sjöar på grund av avståndet.

Arbetet hittills har omfattat sprängningar vid den södra förskärningen fram till den kommande tunnelmynningen. Själva tunneldrivningen inleds vid årets slut. Sommaren 2026 startar även drivningen från norr. Omkring två tredjedelar av tunneln byggs från söder och en tredjedel från norr, med ett möte i berget väntat efter ungefär två och ett halvt år. Den södra förskärningen blir omkring en kilometer lång, medan den norra uppgår till cirka 130 meter.

Tunneldrivning i sju steg

Tunneln drivs framåt i cykler om sju moment och förflyttas cirka 15–20 meter per vecka.

  1. Borrning för injektering: Bergets sprickor tätas genom att cement pressas in under högt tryck för att minska vattenläckage.
  2. Borrning: Spränghål borras med en datorstyrd borrigg.
  3. Laddning: Sprängmedel pumpas in och kopplas i ett schema för kontrollerad detonation.
  4. Sprängning: Berg sprängs ut med anpassade salvor.
  5. Utlastning: Bergmassor transporteras bort och används i projektet och andra byggen.
  6. Skrotning: Löst berg tas bort mekaniskt och för hand.
  7. Förstärkning: Tunneln stabiliseras med bultar och sprutbetong innan innerväggar och innertak monteras för att skapa en torr tunnelmiljö.

En del av Godsstråket

Dubbelspåret är en del av godsstråket genom Bergslagen och ska förbättra punktlighet, trafiksäkerhet och kapacitet för både godståg och persontrafik. Myndigheten räknar med att hela utbyggnaden står klar 2031.

Källa: Trafikverket