Rundvirke lyfter svensk godshantering i hamnar 2024

Den hanterade godsvikten i svenska hamnar var totalt 164 miljoner ton, vilket var en ökning med 3 procent, detta jämfört med det låga värdet för 2023. Foto: Philip Myrtorp/Unsplash
Den hanterade godsvikten i svenska hamnar var totalt 164 miljoner ton, vilket var en ökning med 3 procent, detta jämfört med det låga värdet för 2023. Foto: Philip Myrtorp/Unsplash

Den totala godshanteringen i svenska hamnar ökade med tre procent under 2024, enligt ny statistik från Trafikanalys. Ökningen drevs främst av ökad hantering av rundvirke och byggmaterial inom utrikes sjötrafik, medan passagerarnivåerna låg kvar på föregående års nivåer.

Svenska hamnar hanterade totalt 164 miljoner ton gods under 2024, jämfört med 160 miljoner ton föregående år. Det motsvarar en ökning på tre procent. Den utrikes sjötrafiken dominerade som tidigare år och stod för 87 procent av den totala volymen.

Hanteringen av utrikes gods ökade med fyra miljoner ton till 143 miljoner ton. Lossad godsvikt steg med fyra procent till 78,2 miljoner ton. Mest bidrog rundvirke, som ökade med 44 procent till 4,8 miljoner ton. Import från Polen stod för den största ökningen, medan minskad import från Norge dämpade utvecklingen.

Utrikes trafik

Den lastade godsvikten inom utrikes trafik ökade med en procent, från 63,9 till 64,8 miljoner ton. Jord, sten, grus och sand stod för det största bidraget till ökningen, från 1,9 till 2,6 miljoner ton. Raffinerade petroleumprodukter ökade också, från 14,4 till 14,9 miljoner ton. Den största exportökningen skedde till hamnar i Tyskland och Nederländerna, medan export av rundvirke samt sågade och hyvlade trävaror minskade.

Inrikes trafik

Den inrikes godshanteringen uppgick till 20,7 miljoner ton, en ökning från 20,4 miljoner ton året innan. Trots en marginell minskning dominerade raffinerade petroleumprodukter fortsatt inrikestrafiken med 33 procent av vikten.

Figur. Lossad och lastad godsvikt i svenska hamnar under 2000-talet. Bild: Trafikanalys

Stabila passagerarsiffror men färre i Stockholm

Antalet passagerare i svenska hamnar låg på samma nivå som tidigare år. Totalt uppgick antalet till 24,8 miljoner, exklusive besökande kryssningspassagerare. I utrikestrafiken reste 22,1 miljoner personer under 2024, en minskning från 22,2 miljoner året innan. Danmark förblev det främsta destinationslandet, följt av Finland och Tyskland.

Stockholms hamnar, inklusive Kapellskär, Nynäshamn och Norvik, hade flest passagerare totalt – 7,2 miljoner – men en nedgång med två procent jämfört med 2023. Visby hade flest kryssningspassagerare med 411 000, vilket motsvarade 40 procent av det totala antalet.

Omfattning och metod

Statistiken omfattar samtliga svenska hamnar som tar emot fartyg med minst 20 i bruttodräktighet i kommersiell trafik. All inrikes trafik redovisas dubbelt för att spegla hamnarnas totala aktivitet. Kryssningspassagerare inkluderas. All data avser sjötrafik på hav, ej inre vattenvägar. Trafikanalys ansvarar för Sveriges officiella transportstatistik.

Källa: Trafikanalys