Avgörande beslut för den nya centralstationen i Linköping

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp.
Bild: Linköpings kommun
Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. Bild: Linköpings kommun

Linköpings nya centralstation, som planeras byggas år 2030, kommer att placeras på marknivå istället för att byggas upphöjd på en bro.

År 2035 beräknas de nya tågen börja trafikera järnvägen, vilket innebär att både stationen och de nya spåren, som Trafikverket ansvarar för, ska vara färdiga till dess.

Bakgrunden till projektet är Ostlänken, en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. De nya spåren förväntas göra resan mellan Linköping och Stockholm snabbare och smidigare.

– Den här järnvägssatsningen gör vi för kommande generationer. När barnen som idag börjar skolan har nått universitetet kommer tågen gå snabbare och spåren vara nybyggda. Ostlänken kommer ge helt nya möjligheter för alla som pendlar eller vill resa till och från Linköping, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Beslutet om att stationen ska ligga på mark tas av kommunfullmäktige den 17 juni. Ett alternativ med en upphöjd station på en bro hade krävt att kommunen medfinansierar bygget med cirka 5 miljarder kronor, vilket motsvarar kommunens årliga kostnad för grundskola, gymnasium och förskola tillsammans. Kommunstyret har därför valt att inte gå vidare med detta alternativ, med hänsyn till kommunens ansvar för välfärden.

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas till den nya centralstationen som ska byggas vid Tornet längs nuvarande Kallerstadsleden. Bilden visar hur man ser nuvarande innerstad från den nya stationen. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Det är långt ifrån klart hur husen kommer se ut, hur höga de kommer att vara och ändamålen för husen, men ambitionen är att innerstadsbebyggelse ska prägla området fram till stationen.Bild: Linköpings kommun

Kommunen bygger stad, staten bygger järnväg
Trafikverket ansvarar för järnvägsbyggnationen, medan kommunen ansvarar för utvecklingen av den nya innerstaden. Bygget av stationen sker i samarbete mellan parterna. Fokus i det fortsatta arbetet ligger på att hitta en plats på marknivå som kan bidra till stadsutvecklingen i området.

– Linköpings kommuns inriktning för den nya stationen är en viktig milstolpe för den fortsatta planeringen av Ostlänken. Det är positivt att vi kommer framåt tillsammans, säger Peter Bernström, tf regiondirektör för Trafikverket Sydöstra regionen.

För Linköping innebär Ostlänken en förändring av innerstaden. Eftersom centralstationen förväntas bli en välbesökt plats kommer området runt stationen successivt att utvecklas med kontor, hotell, bostäder och nya gator. Grönytor, skolor och lekplatser planeras också.

– Vi står inför den största stadsomvandlingen av innerstaden som någonsin gjorts. Den plats som idag består av industrier kommer om några decennier att vara en del av innerstaden. Det kan vara svårt att föreställa sig nu men det kommer att bli ett lyft för Linköping, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Stationsbyggnaden kommer att placeras mellan fjärrbussterminalen vid nuvarande resecentrum och Tornet.