Svevia har fått i uppdrag att bygga en ny mötesseparerad vägsträckning av riksväg 27 förbi Hallabro i Blekinge. Vägen blir cirka 2 kilometer lång och får mitträcke samt tre broar. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten, samtidigt som den genomgående trafiken leds utanför samhället. Projektet är värt omkring 63 miljoner kronor och pågår mellan september 2025 och juni 2027.
Dagens väg genom Hallabro har låg standard, med skarpa kurvor, backkrön och begränsade möjligheter till omkörning. Det bidrar till en lägre trafiksäkerhet, försämrad framkomlighet och skapar problem för både de som bor i samhället och för genomfartstrafiken. Hastighetsbegränsningar i tätbebyggt område ger dessutom återkommande fördröjningar.
Den nya vägen får en dragning väster om Hallabro. Den byggs som en så kallad gles 2+1-väg med mitträcke längs hela sträckan. Nya anslutningar anläggs till samhället samt till väg 646 i söder och väg 659 i norr.
Omfattande markarbeten och brobyggen
Entreprenören ska bland annat utföra skogsavverkning, jord- och bergschakt samt anlägga tre broar: en vägbro över väg 646 och två rörbroar. Det kuperade skogsområdet ställer särskilda krav i uppstartsfasen, men väntas ge en säkrare arbetsmiljö under byggtiden.
– Den kuperade terrängen och placeringen mitt i skogen gör inledningsvis projektet logistiskt utmanande. Men under själva produktionsfasen blir det en mer säker arbetsmiljö för oss och våra underentreprenörer då vi inte behöver arbeta i en miljö med passerande trafik, säger Annika Pålsson på Svevia.
Del i större infrastruktursatsning
Projektet ingår i myndighetens pågående arbete med att rusta upp riksväg 27, som utgör en viktig förbindelse mellan Karlskrona och Göteborg via Växjö. Den nya sträckningen förbi Hallabro är ett led i att anpassa vägnätet till framtidens trafikvolymer och krav på ökad säkerhet.
Källa: Svevia och Trafikverket