Arbetet med planskilda korsningar i Uppsala har nått en ny fas. Under natten mellan 9 och 10 juni genomfördes gjutningen av bron vid S:t Olofsgatan – den första större gjutningen inom projektet. Arbetet krävde 90 betongbilar och omkring 500 kubikmeter betong.
Efter flera månaders förberedelser kunde bron gjutas enligt tidsplan. Gjutningen påbörjades på kvällen och pågick under natten. Arbetet följdes av närboende i området, enligt uppgifter från projektorganisationen.
Bron vid S:t Olofsgatan utgör ett av två större brobyggen inom projektet Uppsala planskilda korsningar. Projektet har pågått sedan hösten 2024 och syftar till att öka trafiksäkerheten och minska köbildning i centrala Uppsala.
Markarbeten
De större markarbetena, inklusive pålning och markförstärkning med kalkcement, är avslutade. Kvarstående arbeten gäller schaktning i samband med förberedelserna inför kommande spårarbeten.
Tidsplan (preliminär)
1. Arbete med järnvägsplanen
2020–2022
Järnvägsplanen vann laga kraft i november 2022.
2. Byggstart
September 2024
3. Plankorsningarna stängdes
Vecka 48, 2024
Korsningarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan stängdes.
4. Flytt av järnvägsspåren
Helgen vecka 17, 2025
Tågtrafiken stängdes av för att flytta spåren. Två nya spår togs i drift.
5. Järnvägsbroarna läggs på plats
Helgen vecka 33, 2025
Broarna på S:t Persgatan och S:t Olofsgatan placeras. Tågtrafiken kommer att vara inställd.
6. Nya järnvägsspår byggs
Sensommaren–hösten 2025
Två nya spår byggs för Ostkustbanan.
7. Nya järnvägsspåren öppnas för trafik
Vecka 43, 2025
8. Vägarbeten
2026–2027
Under denna period genomförs följande arbeten:
- Färdigställande av gator
- Byggnation av stödmurar
- Anläggning av gång- och cykelbanor samt broar
- Planteringsarbeten och områdesförbättringar
Källa: Trafikverket
Källa: Trafikverket