Efter 64 timmar – Nya broar på plats i Uppsala

Första tåget passerar. Foto: Trafikverket/Charlii Enström
Första tåget passerar. Foto: Trafikverket/Charlii Enström

Två nya järnvägsbroar vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan i Uppsala är nu på plats efter en intensiv arbetshelg. Under ett 64 timmar långt tågstopp deltog omkring tvåhundrafemtio personer i arbetet, och lanseringen markerar en viktig milstolpe i projektet som pågår fram till våren 2027.

All tågtrafik norr om Uppsala C stoppades den aktuella byggdagen när arbetet med att skjuta broarna på plats inleddes. Att lansera två så stora brokonstruktioner på kort tid är ovanligt eftersom det är ett tekniskt avancerat arbete som kräver noggrann planering.

Stort intresse från allmänheten

Projektet har uppmärksammats både av media och privatpersoner i Uppsala. Många följde helgens arbete från balkonger och andra utsiktsplatser nära arbetsområdet. Lanseringen av broarna ses som en viktig milstolpe för projektet.

Smidigt genomförande

Själva brolanseringen ägde rum vid lunchtid lördagen den 16 augusti. Den större bron vid S:t Olofsgatan flyttades med hjälp av en hydraulisk trailer, medan bron vid S:t Persgatan sköts på plats med skenor och domkraft. Efter mindre justeringar låg båda broarna korrekt och tågstoppet kunde avslutas som planerat. Det första tåget passerade platsen tidigt på måndagsmorgonen.

Den större bron vid S:t Olofsgatan flyttades med hjälp av en avancerad hydraulisk trailer. Foto: Trafikverket
Den lite mindre bron vid S:t Persgatan flyttades med hjälp av skenor och domkraft. Foto: Trafikverket
Efter mindre justeringar låg båda broarna på sina rätta platser, och arbetet kunde konstateras ha gått mycket bra med minimala störningar. Foto: Trafikverket
Full fart i spårområdet Foto: Trafikverket

Fortsatt arbete

Trots framstegen återstår omfattande arbeten innan trafiken kan passera under järnvägen. Bland annat ska vägbana anläggas, dagvatten ledas bort, golv och väggar till tunnlar gjutas samt gång- och cykelbroar byggas. Arbetet fortsätter både dag- och nattetid samt under flera helger i augusti, september och oktober.

Ökad kapacitet och säkerhet

Ombyggnaden syftar till att höja säkerheten och förbättra framkomligheten. Det nya vändspåret byggs för att hantera ökad tågtrafik vid Uppsala central. Arbetet med att göra S:t Persgatan och S:t Olofsgatan planskilda för väg och järnväg startade i september 2024. När projektet är klart våren 2027 blir sträckan både säkrare och mer effektiv för tågtrafik och trafikanter som korsar järnvägen.

Paus i arbetet. Foto: Trafikverket
Det återstår grävarbeten för att anlägga vägbana, leda bort dagvatten, gjuta golv och väggar till tunnlarna samt bygga gång- och cykelbroar. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket