Umeå Hamn har tecknat avtal med bygg- och infrastrukturbolaget GRK för uppförandet av en ny Energipir, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Energipiren ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen. Arbetet påbörjas omgående och Energipiren planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.
– Umeå hamn är viktig för regionens näringsliv. Med de stora satsningar som görs i norra Sverige, av såväl befintligt näringsliv men också av nya etableringar, pekar prognoser på ökande godsvolymer i Umeå hamn samtidigt som sjöfarten står inför en stor omställning. Majoriteten av det bränsle, för flygtrafik och gummihjulstrafik, som tas in via vår hamn täcker norra Sveriges behov. Med en ny energipir möjliggör vi för sjöfartens omställning liksom att vi kommer att kunna hantera betydligt fler olika energislag i hamnen, säger Patrik Mattsson, VD för Umeå Hamn AB.
Inom projektet ska bolaget bygga en helt ny energipir. Konstruktionen är en pålad kajkonstruktion med fyra dykdalber för säkrare fartygsanlöp. I arbetet ingår även att bygga en ny kontrollbyggnad samt nya ledningar till cisterner i hamnen. Genom utbyggnaden anpassas energipiren för hantering av fler energislag och mer moderna fartyg. Ansvarig projektledare hos INAB är Fredrik Lindvall och ansvarig platschef hos GRK är Magnus Ahlskog.
Del av en större hamnsatsning
Umeå fungerar som ett logistiskt nav där sjö-, väg-, järnvägs- och flygtransporter möts. Med projekt Nordporten och tidigare investeringar stärks regionens näringsliv och kapaciteten för ökande godsvolymer säkras. Hamnen bidrar även till sjöfartens omställning mot nya energislag.
Umeå hamn ligger 17 kilometer söder om stadens centrum och hanterade 2,6 miljoner ton gods under det senaste året. Den är en av norra Nordens större hamnar och har av EU pekats ut som en så kallad Comprehensive Port.
Källa: Umeå Hamn