Dansk strid om ny Lilla Bältbro splittrar invånare och politiker

Det finns två broar i Danmark som heter Lilla Bältbron. Det är en äldre från 1935 och en nyare från 1970 (i bilden). Båda broarna går över Lilla Bält mellan Snoghøj (numera en del av Fredericias tätort) på Jylland och Middelfart på Fyn. Den nyare bron är en ren vägbro och vägen utgörs av en viktig motorväg. Foto: Wikipedia Commons. Kredit: Kredit:  Ävar Arnfjöro Bjarmason.
Det finns två broar i Danmark som heter Lilla Bältbron. Det är en äldre från 1935 och en nyare från 1970 (i bilden). Båda broarna går över Lilla Bält mellan Snoghøj (numera en del av Fredericias tätort) på Jylland och Middelfart på Fyn. Den nyare bron är en ren vägbro och vägen utgörs av en viktig motorväg. Foto: Wikipedia Commons. Kredit: Kredit: Ävar Arnfjöro Bjarmason.

Planerna på en tredje fast förbindelse över Lilla Bält mellan Fyn och Jylland väcker debatt i Danmark. Vejdirektoratet och Banedanmark genomför en strategisk analys av ett nytt väg- och järnvägsprojekt. Resultatet väntas i slutet av 2026.

Redan i dag passerar över 80 000 fordon dagligen den nyare av de två befintliga broarna, som invigdes 1970. Den äldre bron från 1935 används för både tåg- och biltrafik. Trängseln är påtaglig vid rusningstid, och Vejdirektoratet bedömer att kapaciteten blir kritisk efter 2040.

Flera förslag om alternativ rutt utreds

Myndigheterna har ännu inte tagit ställning till var en eventuell ny bro ska byggas. Enligt Vejdirektoratet är det troligaste alternativet en parallell dragning i närheten av de två befintliga broarna. Andra föreslår mer avlägsna förbindelser, till exempel via Samsø, för att avlasta vägnätet på Fyn.

Samtidigt förs det diskussioner i Fredericia, kommunen på Jyllandssidan, där synpunkterna går isär. Kommunledningen vill säkra infrastrukturen för framtiden och betonar att området har utvecklats till ett viktigt nav för transport och logistik.

Krav på satsningar i kollektivtrafik och bullerskydd

En ny bro möter också kritik från flera håll. Motståndare varnar för ökade kostnader, miljöpåverkan och bristande effekt om inte även motorvägar och anslutande vägar förstärks. Buller från nuvarande broar är redan ett problem för boende i området.

Vejdirektoratet och Banedanmark betonar att syftet med en ny förbindelse är att minska sårbarheten i det danska väg- och järnvägsnätet. Både den gamla och nya Lilla Bältbron anses vara kritisk infrastruktur som närmar sig slutet av sin tekniska livslängd.

The Little Belt Bridge (1935) (far).jpeg

Bild. Den äldre Lilla Bältbron, som byggdes 1935 för järnvägstransporter. Foto: Wikipedia Commons. Kredit:  Ävar Arnfjöro Bjarmason.

Enligt prognoser ökar trafiken med 1,5 procent per år, vilket förvärrar belastningen. Den strategiska analysen ska belysa hur en ny bro kan bidra till att möta behoven utan att skapa nya flaskhalsar.

Lokal påverkan diskuteras – beslut fattas av Folketinget

Beslutet om en tredje bro ligger hos det danska Folketinget. Kommuner som Fredericia och Middelfart försöker påverka genom samverkan inom Trekantområdet Danmark.

Enligt Danmarks transportmyndigheter kräver en ny bro att även tillhörande väginfrastruktur uppgraderas. Om en ny bro byggs enligt dagens bullerregler, kan det även minska ljudnivåerna i området.

Frågan om Lilla Bältförbindelsen väntas bli en viktig fråga inför framtida infrastrukturplaner i Danmark.

Källor:
DR Nyheter, artikel av Sarah Riddersholm Nielsen