Återuppbyggnaden av den del av Nils Ericson Terminalen i Göteborg som revs för Västlänkens nya station går nu in i slutskedet. Cirka 400 kvadratmeter demonterades 2020 för att ge plats åt stationen under mark. Arbetet är en av de sista stora milstolparna innan den första delen av Västlänken öppnar för trafik i december.
Kopplas till Grand Central
Återuppbyggnaden omfattar två tredjedelar av den yta som revs. På den norra delen av den ursprungliga ytan uppför Jernhusen det nya stationshuset Grand Central.
Målet är att den återuppbyggda delen ska likna den ursprungliga terminalen så långt det är möjligt. Samtidigt kopplas terminalen samman med Grand Central genom glaspartier som släpper in dagsljus. När Västlänkens station öppnar ska resenärer kunna gå inomhus hela vägen från den nya stationen till Drottningtorget.
Material återanvänds
En stor del av materialet från den tidigare konstruktionen har kunnat återanvändas. Stål och glas sparades vid demonteringen och återförs nu till byggnaden där det är möjligt. Vissa delar behöver samtidigt förstärkas för att uppfylla dagens tekniska krav och klara nya belastningar.
Arbetet med återuppbyggnaden inleddes förra sommaren med pålning och förberedelser inför gjutningen av den nya bottenplattan. Under sommaren ska glaspartierna färdigställas och byggnaden bli vädertät. Hela återuppbyggnaden beräknas vara klar i oktober.
Källa: Trafikverket