Rekordsnabbt avancemang vid Brenners bastunnel

Tunnelborrmaskinen med dubbla skivor (Ø 10,65 meter) med namnet "Virginia" borrade 860 meter tunnel på en månad. Foto: Herrenknecht AG

Koncernen Herrenknechts tunnelborrningsteam vid Brenners bastunnel avancerar snabbt framåt vid detta betydande järnvägsprojekt.

Nyligen uppnådde arbetarna ett nytt rekord när de genomborrade 860 meter huvudrör i regionen Sydtirolen på en månad.

Längs den italienska projektsträckan "Mauls 2-3" i Brenners bastunnel borrar tre tunnelborrmaskiner (TBM) från företaget Herrenknecht två huvudrör från söder till norr.

Tolv meter under dessa tunnlar borras senare en servicetunnel. I mars 2021 satte byggarna ett nytt rekord med en av dessa tre maskiner.

Maskinen, som ägs av joint venture-bolaget BTC S.c.a.r.l. (Astaldi S.p.A., Ghella S.p.A., P.A.C. S.p.A. och Cogeis S.p.A.) uppnådde således en topphastighet vid Mauls arbetsplats.  Den bästa prestationen på en dag var 36,75 meter.

- Våra kunders tunnelborrningsteam är absolut de bästa proffsen i sitt specialområde. Grattis och vår största respekt för denna prestation!, sade Matthias Flora, försäljnings- och projektledare på Herrenknecht när han  gratulerade teamet på arbetsplatsen.

I början av april 2021 hade dessa två maskiner klarat av över hälften av huvudtunneln i Brenner. Den genomborrade tunneln ”fordras” med betongsegment allteftersom som borrmaskinen framskrider.

Brenners 64 kilometer långa bastunnel byggs vidare i riktning mot österrikisk-italienska gränsen.  Den korsar under Alperna mellan Innsbruck i Österrike och Franzensfeste

(Fortezza) i Sydtyrolen/Italien som en särskilt effektiv jämn bana, det vill säga en järnvägssträcka med ytterst få lutningar.