Transsibiriska järnvägen rustas upp av dömda fångar

Arbetare vid en Transsibirisk järnvägsstation. Foto: Scout.voyage/travelogue

Ryska fängelsemyndigheter har meddelat att dömda fångar kommer att användas för förbättringsarbeten längs den sibiriska järnvägslinjen.

– Vi har skrivit på ett avtal om användning av fångar som arbetskraft, säger en representant för den ryska fängelsemyndigheten till nyhetsbyrån RIA Novost.

Aleksandr Chernoyrov, direktör för företaget som ansvarar för att restaurera banan, säger att projektet lider av allvarlig arbetskraftsbrist. Migrantarbetare kan inte komma in i Ryssland på grund av corona.

BAM-banan är i dåligt skick på sina ställen.

Den egentliga transsibiriska järnvägslinjen från Moskva till Vladivostok färdigställdes redan 1919. Under Josef Stalins tid påbörjades byggarbetet på den andra linjen, Baikal-Amur (BAM), främst med fångar. Omkring 150 000 banbyggare beräknas ha dött av det hårda arbetet och på grund av extrema väderförhållanden.

BAM löper parallellt med den sibiriska linjen norr om den. Efter Stalins död lades BAM-projektet på is. Banan var inte helt färdig förrän 1991.

Den nya bansträckan, som fångarna nu ska bygga, är 340 kilometer lång.

– Det här kommer inte att bli en ny gulag (fångläger). Förhållandena är drägliga och fångarna får betalt, säger Aleksandr Kalashnikov, chef för fängelsemyndigheten.