Valkyria – en nervkittlande nyhet på Liseberg

Valkyria tornar upp sig över Liseberg. Berg- och dalbanan, som är 750 meter lång och 47 meter hög, öppnar våren 2018. Illustration: Liseberg AB.
Valkyrias stationsbyggnad uppförs i en fornnordiskt inspirerad stil. Här kommer folk att köa innan det blir dags för en åktur i 105 km i timmen. Illustration: Liseberg AB.
Tågen tar en paus på höjden, sedan blir det ett vertikalt dropp på 50 meter rakt ner.

Text: Christina Linderoth-Olson

                                                                                                                                            Illustrationer: Liseberg AB

 

 

Årets stora nyhet på Liseberg 2018 blir Europas högsta och längsta Dive Coaster - en berg- och dalbana som rusar fram i drygt 100 km i timmen och har ett vertikalt dropp på 50 meter. Projektet ställer stora krav på byggherre och entreprenör.

 

-Valkyria blir en häftig åktur, den tredje attraktionen på temat Nordisk mytologi som sedan tidigare omfattar berg- och dalbanan Balder byggd i trä och slungan Loke. Droppet i Valkyria går rakt ner i en tunnel som ger känslan av att dyka ner i ett litet hål i 105 km i timmen. Tunnelbygget är ett avancerat projekt som görs sex meter under vattenytan nära Mölndalsån, säger Patrik Gillholm, bygg- och projektledare på Liseberg som håller i projektering och utförande.

Själva stationshuset med drag av fornnordiskt inspirerad nationalromantik blir en upplevelse i sig. En träbyggnad med stålstomme som får ett spåntak av samma typ som på gamla kyrkor. Hiss och köfolder placeras inuti husets öppna konstruktion.

Sagoslottet läggs ner för att ge plats åt den nya attraktionen som placeras nära Balder och Tyrolen. Grundläggningen är ett avancerat arbete eftersom konstruktionen inte får röra sig och Göteborg vilar på lera. Bygget medför hårda säkerhetskrav där Lisebergs säkerhetsavdelning mäter avstånd med stor precision.

Valkyria är 750 meter lång och 47 meter hög. Tre tåg ska vardera rymma 18 personer med en kapacitet på 1.100 personer i timmen. Banan byggs i stål med sandfyllda balkar. Rörelsetoleransen för konstruktionens ben är tre millimeter.

-Toleransen inom konstruktionens område är fem millimeter och där gjuter vi 70 fundament. Varje fundament har en bultgrupp som måste hållas inom toleransen. Vi gräver också ner 600 pålar i lergrunden. Tunneln, som mäter 10 x 45 meter med ett djup på sju meter, är ett komplicerat arbete eftersom vi måste påla i vatten och forsla bort 2.000 kubik massa, säger Johnny Särnberger, platschef hos generalentreprenören Kålltorps Byggnads AB som utför grundarbetet och bygget av stationshuset.

 Projektet utförs under hård tidspress och arbetet görs i parken medan olika aktiviteter pågår runt omkring.

 

 

FAKTA

 

Nybygge av Valkyria, berg- och dalbana på Liseberg, Göteborg.

Byggherre: Liseberg AB

Generalentreprenör: Kålltorps Byggnads AB

Tema och idé: Lisebergs konceptavdelning

Tillverkare: Bolliger & Mabillard

Höjd: 47 meter

Längd: 750 meter

Byggstart: Maj 2017

Färdig: April 2018

Värde: 100 miljoner kr