Andra tunneln genombruten vid järnvägslinjen mellan Kina och Laos

Kinesiska byggföretaget Guangzhou Engineering Group, CREC:s arbetare firar andra tunnelgenombrottet vid järnvägssträckan mellan Lina och Laos. Foto: Kredit: Guangzhou Engineering Group

Kinesiska byggföretaget Guangzhou Engineering Group (CREC Guangzhou) har brutit igenom en andra tunnel längs järnvägslinjen Kina-Laos, vilket säkerställer fortsatt framsteg vid byggandet av järnvägsprojektet.

CREC Guangzhou ansvarar för byggandet av projektets andra tunnelsektion, berättade för nyhetsbyrån Xinhua att byggteamet bröt igenom Ban Naven-tunneln den 12 juni.

Ban Naven Tunnel ligger i nordkinesiska provinsen Muangxay, Oudomxay.

De geologiska förhållandena för den 567 meter långa tunneln var mycket komplicerade med lös lera och sandsten, vilket ställde tunnelbyggarna inför stora utmaningar.

Sedan den 6 juni 2017 har CREC Guangzhou engagerat speciellt utbildad personal för tunnelbygget, som pågår i det ytterst kuperade tropiska området, där man är tvungen att använda avancerad teknik och specifik utrustning vid tunnelkonstruktionen.

Järnvägslinjen mellan Kina och Laos är ett av sammankopplingsprojekt inom ramen av ett kinesiskt infrastrukturinitiativ, som så småningom ska förlängas till den thailändska huvudstaden Bangkok. Byggandet av järnvägen inleddes i december 2016. Öppnandet för tågtrafiken förväntas ske i december 2021.

Kina-Laos-järnvägen, som har en längd över 414 km, förbinder gränsstationen Mohan-Boten i norra Laos och landets huvudstad Vientiane. Driftshastigheten på järnvägen är konstruerad till 160 km per timme.

Källa: Xinhua