Svevia testar ny broteknik

Foto: Anna-Karin Värn
Foto: Anna-Karin Värn

Svevia testar nu ett nytt sätt att bygga bro på. Testprojektet ligger på nya motorvägen mellan Borås och Ulricehamn. En av vinsterna med den nya tekniken är en bättre arbetsmiljö för broarbetarna.

– Tekniken är beprövad och har använts i Tyskland och i våra skandinaviska grannländer. Men vi är först i Sverige, säger platschef Oskar Manninen, Svevia.

På en sex kilometer lång sträcka mellan Borås och Ulricehamn bygger Svevia en ny motorväg. Projektet omfattar även fyra broar och det är på en av dessa som den nya tekniken provas.

– Vi såg möjligheter i den här tekniken. Framförallt var det en förbättrad arbetsmiljö men också en besparing av tid och resurser. Så vi bestämde oss därför för att prova.

Vid ett klassiskt brojobb är arbetet med att riva formställningen förknippat med arbete under bron. Det är ofta trångt, svårarbetat och inte utan risker.

– Finessen med den nya tekniken är att inget arbete med att riva formen behöver utföras under bron, vilket ofta är förknippat med låga arbetshöjder som gör att man måste arbeta i krokig eller nerböjd arbetsställning. Nu arbetar vi uppe på formen vilket skapar en trevligare, mer lättarbetad och bättre arbetsmiljö.

Projektet som är värt 175 miljoner kronor startade i april förra året och ska vara klart till årsskiftet.