Ikeas resultat för 2014 var i stort sett oförändrat. Vinsten efter skatt landade på 3,3 miljarder euro, en marginell uppgång från 2014. Att vinsten inte ökade mer förklarar Ikea med ökade investeringar i hållbara lösningar i form av solceller och vindkraft samt ett lojalitetsprogram för koncernens anställda.
Ett bra år med fler besökare med fortsatt stigande tillväxt, sammanfattar koncernchefen Peter Agnefjäll året.
-Det är ju svagt uppåt och det bästa resultatet någonsin och det är väldigt kul, inte minst mot bakgrund av att i årets resultat har vi satt av nästan 300 miljoner som vi inte gjort tidigare till våra medarbetare.
Det är sedan tidigare känt att försäljningen ökade med 5,9 procent under räkenskapsåret 2013/14 som avslutades den sista augusti.
I Sverige ökade besöken i varuhusen med nio procent, medan försäljningen steg till 13,8 miljarder kronor, en ökning med 6 procent.
-De svåra åren kanske inte är helt förbi men det känns som vi går in i en stabilare situation för varje månad som passerar, säger Agnefjäll.
(TT)