Tre mässor samlade e-handlare och butiks-leverantörer

Flera av seminarierna drog storpublik
Flera av seminarierna drog storpublik

Den 24-25 mars gick en av årets största mötesplatser för medarbetare inom traditionell handel och e-handel av stapeln då Butiksleverantörmässan, e-commercemässan och Visual Communicationmässan ägde rum på Kistamässan.  Mässorna innehöll en uppskattad mix av nätverkande, affärer, inspiration och kompetensutveckling. 

Butiksleverantörsmässan kallas ibland för ”Den nordiska handelns viktigaste mötesplats” och visst ligger det något i det påståendet. Med drygt 200 utställare och 6000 besökare är mässan ett eldorado för den som vill ta till sig nya idéer som kan utveckla den egna detaljhandelsverksamheten.

 

På e-commercemässan samlades e-handlare för att utforska nya digitala affärsmöjligheter och lära sig av andra e-handlare som delade med sig av framgångshistorier kring alltifrån konsten att dra nytta av de synergieffekter som uppstår i mötet mellan e-handel och fysisk handel till att marknadsföra sin e-handelsverksamhet på ett smart sätt via sociala medier. På e-commercemässan fanns tre scener som bjöd besökarna på ett intensivt seminarieprogram.

 

Mässa för visuella kommunikationslösningar

 

Många som besökte antingen butiksleverantör- eller e-commercemässan passade också på att ta en titt på Visual Communication, Sveriges mötesplats för visuella kommunikationslösningar. Den välbesökta mässan bjöd på kostnadsfria seminarier med fokus på visuell kommunikation i butiker, caféer, restauranger och andra platser där många människor rör sig.

En av föreläsarna i Butiksleverantörsmässans gedigna program var beteendevetaren och detaljhandelsexperten Susanne Einhorn. På seminariet ”Supernöjda kunder och lyckliga säljare, gör din butik till en säljande drömfabrik” delade hon med sig av tipsen som hjälper butikssäljare att vässa sin kompetens.

 

Grandpa skapar synergier mellan e-handel och butik


–Många butikssäljare har ett alltför starkt produktfokus, vilket gör att de går miste om många merförsäljningsmöjligheter. Jag vill gärna uppmana butikssäljare att våga ta ut svängarna och  

bjuda på sin egen personlighet, säger hon.

Ett av e-handelsmässans mest välbesökta seminarium stod Grandpas vd Helene Carlsson för. Hon talade kring en utmaning som många handlare delar, nämligen att förmedla samma känsla av inspiration i såväl webbutiken som i den fysiska butiken. För Grandpa, som kombinerar e-handel med tre butiker, har ett konsekvent kärnbudskap som återspeglas i samtliga försäljningskanaler lett till ökad försäljning och synergieffekter. Helene Carlssons tips till handlare var att våga prova sig fram med olika budskap och tilltal tills de hittar något som verkligen fungerar.

På Butiksleverantörsmässan fanns även en ”Heta stolen”, där intressanta handelsprofiler frågades ut. En av dessa profiler var Svensk Handels vd Karin Johansson.  

–En utmaning för svenska handlare är helt klart att identifiera och nyttja de synergieffekter som kan uppstå när man kombinerar fysisk och digital handel. Genom att effektivisera sina processer och hitta nya kreativa sätt att jobba smart kan handlares lönsamhet öka utan prishöjningar, säger Karin Johansson.