Efter att ha jobat med bland annat Odd Mollys nya flaggskeppsbutik satsar nu BSK Arkitekter stort på handelsområdet. Flera nya uppdrag inom alltifrån butikskoncept till nya handelsplatser samt rekrytering av retailspecialister är delar av satsningen.
Inredningskonceptet i Odd Mollys flaggskeppsbutik på Humlegårdsgatan har fått mycket uppmärksamhet för sin originella stil och förmåga att både lyfta fram kläderna och varumärket. Nyligen utsågs också Odd Mollys butik till ”Årets inredningskoncept” på modetidningen Habits årliga Modegala.
- BSK Arkitekter gör en väldigt medveten och intensiv satsning på handel just nu och vi får många nya uppdrag, säger Marco Checchi, inredningsarkitekt på BSK Arkitekter.
Ett nyligen avslutat uppdrag är AKH, en butik med kläder för yrkesproffs inom alltifrån restaurang till byggen. AKH ville överge tidigare stora köplador och anlitade BSK Arkitekter som tog fram ett helt nytt butikskoncept. Där visas varorna på ett oväntat sätt och butiken fungerar även som en social mötesplats för kunderna. Dessutom görs en hållbarhetsutvärdering av hela butiken där samtliga material som använts mäts ur miljö- och klimatsynpunkt.
I dagarna slutförs också ett projekt där BSK Arkitekter tagit fram ett butikskoncept för Box Bazaar, en ny butikskedja med modeaccessoarer från starka varumärken. Den första butiken kommer att öppna i Gallerian i Stockholm den 22 september.
BSK Arkitekters senaste rekrytering inom handelsområdet är retailspecialisten Cilla Pettersson. Hon kommer senast från Thomas Eriksson Arkitekter med uppdrag för exempelvis WeSc, Cubus och Apotek Hjärtat. Dessutom har Cilla flera års erfarenhet från Paris och London där hon bland annat jobbat med Mercedes-Benz Showroom och butiker på Bangkoks flygplats.