Stockholm Nord Logistikcenter växer

Foto: NCC
Foto: NCC
NCC har hittills uppfört tre industribyggnader för lager och distribution i Stockholm Nord Logistikcenter. Foto: NCC
NCC har hittills uppfört tre industribyggnader för lager och distribution i Stockholm Nord Logistikcenter. Foto: NCC

Stockholm Nord Logistikcenter växer snabbt som centrum för lager och logistik i norra Mälardalsregionen. Det kräver funktionella industribyggnader och effektiva portsystem anpassade efter olika hyresgästers skiftande verksamhet inom logistik och distribution.

– Vi bygger och utvecklar moderna logistikanläggningar med kontor på upp till 20 000 kvadratmeter och 10 meter i takhöjd, berättar fastighetsutvecklare Jenny Linghede på NCC Property Development.

Etableringen av Stockholm Nord Logistikcenter började ta fart 2005. Utgångsläget i Rosersberg i Sigtuna kommun är ur logistiksynpunkt nära nog idealiskt. Centralt i Sverige och Norden, nära till E4:an och ynka 7 kilometer till såväl Arlanda som Stockholm. År 2012 blir på- och avfarten direkt mellan Rosersberg och E4:an klar. En kombiterminal för järnvägen är under planering.

Tre byggnader

NCC Property Development har hittills uppfört tre industribyggnader för lager och distribution i Stockholm Nord Logistikcenter.

Det senaste och tredje projektet – en logistikanläggning med Baxter Medical som hyresgäst – invigdes så sent som den 1 oktober nu i år 2010. Det är en anläggning med kontor på drygt 7 000 kvadratmeter i kvarteret Maskrosen.

Precis som tidigare handlar det om rationella lagerbyggnader resta med stålstomme och sandwichelement. Lägre energiförbrukning I några avseenden skiljer sig dock NCC:s senaste industribyggnad i Stockholm Nord Logistikcenter från tidigare projekt. Exteriört har den rektangulära logistikbyggnaden den här gången fått en ljusare grå nyans än tidigare. Dessutom har kundanpassningen gjort att kontorsdelens två våningar – till skillnad mot tidigare – är integrerade i hela anläggningens byggnadsskal.

Kundanpassningen har vidare medfört att kontoret markerats med en “baxterblå färg”. Med andra ord exakt den kulör som förknippas med medicinföretaget Baxter Medical och dess verksamhet inom medicinteknik, bioteknik och läkemedel.

I det här senaste projektet har NCC Property Development också gått ett steg längre när det gäller miljön. Den nya logistikanläggningen blir en Green Building med 25 procents lägre energiförbrukning än vad som anges i Boverkets Byggregler.

Flexibla lokaler

– Vi kommer även att certifiera byggnaden inom miljöklassningssystemet BREEAM, tillägger Jenny Linghede.

NCC Property Development är byggherren som erbjuder toppmoderna logistiklokaler åt intresserade hyresgäster och NCC Construction Sverige är totalentreprenören som samordnar själva bygget av koncernens anläggningar i Rosersberg.

De två första anläggningarna, Näckrosen och Vildrosen, har fastighetsbolaget Schroders tagit över som fastighetsägare.

– Men vi har sålt samtliga tre anläggningar, tillägger Jenny Linghede.

Vildrosen blev färdigt sommaren 2009. Här är Ceva Logistics hyresgäst. Det är en så kallad 3 PL–aktör – ett företag som är tredje part mellan leverantör och mottagande kund – specialiserat på logistik och distribution för skiftande uppdragsgivare.

Det är en verksamhet som ställer höga krav på effektiva och flexibla lokaler för lager och omlastning. Vildrosen har en sammanlagd yta på bortåt 9 000 kvadratmeter med en utanpåliggande, rödmålad kontorsbyggnad i trä.

Ceva Logistics har, som övriga hyresgäster, påverkat sin logistikanläggnings alla delar: lager, kontor, pentry, omklädningsrum.

Kvarter med flera funktioner

Den första blomman i NCC:s logistikbukett i Rosersberg var kvarteret Näckrosen. Här bedriver i dag en annan 3PL-aktör, Scan Global Logistics, sin verksamhet och här har SC Auto Mitsubishi ett reservdelslager. Display- och mässföretaget Expohouse är en annan hyresgäst i NCC:s först färdiga logistikanläggning i Stockholm Nord Logistikcenter.

En rad faktorer medverkar till att skapa ett ultimat centrum för logistik och distribution: lokalisering, kommunikationer, byggnadernas utformning, teknik och inte minst miljön. Det sista både vad gäller allas vårt intresse av långsiktig hållbarhet och vad gäller arbetsförhållandena för de som har lokalerna och området som arbetsplats.

Skräddarsydda dockningssystem

Få torde dock bestrida att portar och dockningssystem är själva hjärtpunkten i en logistikanläggning.

– Kärnverksamheten handlar faktiskt om att flytta gods in och ut från ett lager. Just porthålet är ansvarsöverlämningspunkten som allt ska gå igenom, säger Björn Thysélius, vd på Portsystem 2000, företaget som levererat portsystemen till NCC:s samtliga tre anläggningar i Rosersberg.

Portsystem 2000 började som ett litet småländskt entreprenadföretag men är numera ett dotterföretag till världsledande lås- och portkoncernen Assa Abloy.

De elektriska, motordrivna takskjutportarna från Portsystem 2000 i NCC:s anläggningar är delar av skräddarsydda dockningssystem. Andra komponenter är lastbrygga och den för inomhusklimatet viktiga vädertätningen. Alltihop är reglerat i ett gemensamt styrskåp för automatiska dockningsfunktioner. Intelligent styrning och fjärrkontroll innebär att portarna går att låsa och övervaka på distans och att portsystemet självmant signalerar när det exempelvis är dags för service.

– NCC har valt de mest avancerade portsystemen som finns, inte bara i Sverige, utan på hela den europeiska marknaden, säger Björn Thysélius.

I egenskap av portleverantörens kund är NCC som byggherre och totalentreprenör för logistikanläggningarna i Stockholm Nord Logistikcenter mer än nöjd.

– Portarna fungerar jättebra. Portsystem 2000 har en produkt som passar oss, konstaterar fastighetsutvecklare Jenny Linghede på NCC Property Development.