Avancerad tunnelborrmaskin från Herrenknecht presenterades för Wiens Metro

Herrenknecht-team presenterar tunnelborrmaskinen till representanter för kollektivtrafikbolaget Wiener Linien, beställaren och byggkonsortiet av STRABAG och PORR. Foto: Herrenknecht

Herrenknecht har presenterat en imponerande tunnelborrmaskin för Wiener Linien, operatören av Wiens tunnelbana, och byggkonsortiet bestående av STRABAG och PORR. Denna teknologiska landvinning kommer att spela en central roll i förlängningen av tunnelbanelinje 2 från Wiens stadshus söderut.

I samarbete med Wiener Linien bygger ett joint venture mellan STRABAG och PORR detta utvidgningsprojekt. För detta ändamål har de österrikiska tunnelbyggningsspecialisterna beställt en EPB Shield (Earth Pressure Balance Shield) tunnelborrmaskin från Herrenknecht.

Lerig geologi

Projektledare Ralph Lickert på Herrenknecht betonar maskinens lämplighet för Wiens geologi:

- Herrenknecht EPB Shield är den optimala maskintypen för den övervägande leriga geologin vi förväntar oss utifrån förundersökningarna.

Den för Wien beställda Herrenknecht EPB Shield har en diameter på 6,840 mm, en längd på cirka 120 meter och en totalvikt på cirka 1,200 ton. Arbetet påbörjas vid den framtida stationen Matzleinsdorfer Platz, därifrån maskinen kommer att borra 2.1 km tunnel norrut till under Augustinplatz. Maskinen kommer därefter att dras tillbaka genom den borrade tunneln, som är fodrad med prefabricerade betongsegment, för att sedan borra den parallella tunneln från Matzleinsdorfer Platz.

Växande befolkning

Genom utvidgningen av sitt tunnelbanenät svarar Wien på en växande befolkning. Staden förväntar sig att ha över 2 miljoner invånare år 2030. Enligt stadens beräkningar kommer investeringen i linjeutvidgningarna att skapa och säkra omkring 30,000 arbetstillfällen.

Världens byggföretag har redan med Herrenknechts mekaniserade tunnelteknologi borrat över 3,000 km tunnlar för högpresterande metrosystem i mer än 1,300 projekt. Nuvarande flaggskeppsprojekt inkluderar de stora projekten Grand Paris Express och Sydney Metro, med 22 respektive 15 Herrenknecht-maskiner.

PROJEKTFAKTA WIENS METRO LINJE 2 › Beställare: Wiener Linien › Entreprenörer: Arge U2 17-21 Strabag AG Porr Bau GmbH › Användning: Metro › Drivlängd: 2 x 2,100m MASKINFAKTA › Maskintyp: EPB Shield › Diameter: 6,840mm › Effekt skärhuvuddrift: 1,920kW › Vridmoment (max.): 15,028kNm.

Källa: Herrenknecht AG