Kesko koncentrerar sig på tillväxt med K-Bygg

Foto: K-Rauta

Kesko, den finska koncernen bakom K-Rauta och K-Bygg, fokuserar på framtiden genom att stärka K-Bygg-varumärket. Med 51 befintliga platser och planer på att upprätta K-Bygg-skyltar på nio K-Rauta varuhus i höst, strävar Kesko inte bara efter att byta namn på fasaderna utan att förbättra kundservicen.

Genom att öka närvaron till cirka 60 K-Bygg-anläggningar över Sverige, siktar man på att bli mer tillgängliga och erbjuda en kraftfullare logistik samtidigt som man förtydligar och förenklar sortimentet, särskilt för proffskunder. Även om medvetna konsumenter som tidigare handlat på K-Rauta fortfarande kommer att kunna handla hos K-Bygg, kommer de att få en förbättrad digital shoppingupplevelse med K-Rautas ledande e-handelsplattform.

I linje med den nya strategiska inriktningen kommer vissa K-Rauta-varuhus att stängas på orter där geografiska lägen inte passar för proffsorienterade verksamheter eller där operativa förbättringar inte är möjliga för att uppnå lönsamhet, bland annat på grund av höga hyreskostnader för B2B-verksamhet.

Under vintern inleddes nedstängningar av vissa K-Rauta-varuhus, med Växjö och Linköping som de första. Nu stänger även Umeå, Kungens Kurva och Malmö, följt av Jönköping och Gävle. Kunder på dessa orter kommer hänvisas till närliggande K-Bygg-anläggningar eller e-handelsplattformen.

Omvandlingen av varuhus som fortsätter under K-Bygg-varumärket påbörjas i höst. Platser där kunder kommer att kunna handla och få utmärkt service från K-Bygg inkluderar Järfälla, Täby, Halmstad, Södertälje, Uppsala, Karlstad, Eskilstuna, Mölndal och Örebro.