Fortsatt nedgång för byggmaterialhandel

Bild: Byggmaterialhandlarna

Byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen i byggmaterialhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 14,8 procent under första kvartalet 2024 jämfört med samma period 2023. När man justerar för prisförändringar och ser på fasta priser (volymutveckling), var nedgången under samma period 16,8 procent.

Data indikerar en fortsatt nedgång under årets början, men det bör påpekas att tillväxttalen under januari och februari förra året var mindre negativa, vilket påverkar jämförelsen. Bygghandelsprisindex för första kvartalet visade en uppmätt prisökning på 2,4 procent mellan Q1 2024 och Q1 2023.

Nedgången från förra året fortsätter under början av 2024, vilket tyvärr var förväntat. Minskad nybyggnation påverkar proffsförsäljningen, och även om konsumenternas syn på framtiden har ljusnat, förblir deras aktivitet låg och försiktig i väntan på lägre ränta och högre ROT-avdrag. Samtidigt är det positivt att den tidigare starka prisökningstakten har avtagit, vilket gör att hushållen gradvis kan öka sin köpkraft, säger Monica Björk, vd för Byggmaterialhandlarna.

Konsumentförsäljningen har minskat sedan andra kvartalet 2021 och förblir negativ, men vi ser ett trendbrott i utvecklingen och förväntar oss förbättringar under året. Det är också glädjande att notera ett trendbrott i Stockholmsregionen, som vanligtvis är först in och först ut ur en vändning, säger Patric Lindqvist, Affärsområdeschef Marknadsinsikt på Prognoscentret.

Försäljningsutveckling i Byggmaterialindex Q1 2020 – Q1 2024b

Diagrammet visar utvecklingen i fasta priser, som representerar volymtillväxten och omsättningsförändringen efter justeringar för prisförändringar. Utvecklingen i löpande priser visar omsättningsförändringen utan hänsyn till prisförändringar.

Stockholm leder utvecklingen när konsumentförsäljningen vänder Proffsförsäljningen höll länge emot nedgången, men har minskat sedan årsskiftet 2022/2023. Under första kvartalet 2024 föll B2B-försäljningen med 19,5 procent, mätt i fasta priser, medan B2C-försäljningen visade ett trendbrott med en måttligare minskning på 7,9 procent efter drygt två år av tvåsiffriga nedgångar. Noterbart är att den sista månaden i kvartalet visade en ännu större skillnad.

Största nedgången för skivmaterial samt fönster och glasvaror De flesta undergrupper visar på nedgångar under första kvartalet. De undergrupper (inom BK04) som bidrar mest till nedgången är 012 Skivmaterial, 041 Fönster och glasvaror, 042 Köksinredning och 012 Isoleringsmaterial. Detta beror delvis på att dessa är fyra av de undergrupper som har störst andelar i indexet.