Första bron gjuts i Uppsala järnvägsprojekt

Den stora gjutformen vid S:t Olofsgatan. Foto: Charlii Enström
Den stora gjutformen vid S:t Olofsgatan. Foto: Charlii Enström

Uppsalas projekt för planskilda korsningar har nått en viktig milstolpe när den första större bron nu ska gjutas vid S:t Olofsgatan. Arbetet sker nattetid för att undvika sommarvärme. Parallellt pågår flera andra mark- och grundläggningsarbeten i spårområdet, bland annat mellan S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.

Nu är Uppsala-projektet framme vid en viktig milstolpe när bron vid S:t Olofsgatan ska gjutas – den första större brogjutningen i arbetet med planskilda korsningar i centrala Uppsala. Gjutningen sker nattetid för att undvika sommarvärme. Bron blir ett nytt permanent inslag i stadsmiljön och markerar ett tydligt skede i ombyggnationen, som även omfattar tunnlar under järnvägen och ett nytt vändspår. Gjutningen bedöms inte vara störande, men boende i närområdet kan märka av buller och ökad trafik från betongbilar.

Korsningen S:t Persgatan och S:t Olofsgatan. Foto: Trafikverket

Grundläggningsarbeten i spårområdet

Under flera veckor utförs grundläggningsarbeten vid S:t Olofsgatan. Det omfattar borrning av pålar av stålrör och därefter stoppslagning med pålkran. Slagningen ger ett dovt, dunkande ljud och kan upplevas som störande. Förutsatt att tidplanen håller sker detta arbete under natten mot slutet av den aktuella perioden.

Ytterligare arbeten inkluderar installation av kalkcementpelare i spårområdet mellan S:t Olofsgatan och S:t Persgatan samt markförstärkning för kommande järnvägsväxlar i området.

Arbete vid S:t Persgatan och övriga delar

Vid S:t Persgatan fortsätter byggnationen av gjutformar inför brogjutning i två etapper senare i sommar. Arbetet med formarna sker även på lördagar mellan klockan 07.00 och 15.00.

Vid den sydvästra sidan av spårområdet pågår liknande markarbeten som tidigare genomförts på den nordöstra sidan. Det omfattar schaktning, pålning och markförstärkning med kalkcement.

Om projektet

I centrala Uppsala korsar Ostkustbanan två tungt trafikerade gator: S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. På den förstnämnda förekommer bil-, gång- och cykeltrafik, och på den andra gång- och cykeltrafik. Tågtrafiken är tät och bommarna är ofta nedfällda – på vardagsmorgnar mellan 07.00 och 09.00 är de stängda 40 procent av tiden.

Projektet syftar till att separera tåg- och vägtrafik genom att leda gatorna i tunnel under järnvägen. Det ska förbättra både säkerhet och framkomlighet. Samtidigt byggs ett nytt vändspår parallellt med dagens spår för att kunna hantera ökad tågtrafik vid Uppsala central.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikverket och Uppsala kommun.

Arbetet är nära spår och behöver därför utföras på natten då tågtrafiken står stilla. Foto: Trafikverket

Källa: Trafikverket