En ny generation av träbroar växer fram med klimatsmart modulär design

Uddebo sommar – TBS
Modulär bro över ån Assman i Tranemo kommun
Bild: TBS
Uddebo sommar – TBS Modulär bro över ån Assman i Tranemo kommun Bild: TBS

Hållbarhet och cirkulära idéer håller på att förändra synen på träbroar. Kristoffer Ekholm och hans team på Timber Bridge Specialists har utvecklat ett prisvinnande innovativt koncept med modulära broelement. Brons livscykel blir både klimatsmart och kostnadseffektiv, från projektering, byggnation till förvaltning och nedmontering.

I spåren av en ökad miljömedvetenhet har broar av trä fått en allt större uppmärksamhet. Men det behövs en förnyelse. Det menar entreprenören Kristoffer Ekholm som är vd på Timber Bridge Specialists.

     - Dags för en ny generation träbroar som bättre svarar mot kundkrav och hållbarhet än tidigare lösningar.

Bild: TBS

Ny typ av träbroar

Kristoffers intresse för träbroar tog fart när han doktorerade på Chalmers i ämnet. I projektarbetet knöt han kontakt med Roberto Crocetti, KTH-professor med bred kunskap om träbroar och med Per-Anders Fjellström som då var expert på SP/Trätek, numera RISE. 

     - Dagens träbroar har många förbättringsmöjligheter som kan underlätta transport och underhåll, säger Kristoffer. 

     Inspirerad av ny träteknik, till exempel fackverk i limträ, växte idéer fram för att erbjuda marknaden en ny lösning. Sedan hände allt mycket fort. Tillsammans med akademi, ingenjörer, arkitekter och offentlighet utvecklade Kristoffers team en modulär bro till innovationstävlingen InfraLIGHTer Awards 2022. Bidraget kallades Bifrost och vann tävlingen.                           

Trävalet harmonierar väl med den omgivande naturen över ån AssmanBild: TBS

Modulär innovation

Det som skiljer Bifrostbron från traditionella broar är den modulära uppbyggnaden av prefabricerade brodelar. De är ungefär fyra meter stora, tillverkas av trä och monteras på plats. Att frakta delarna istället för den färdiga bron gör projektet klimatsmart. 

     Den modulära lösningen ger framför allt nya möjligheter som förenklar underhåll.

     - Idag är arbetskostnaden för en broreparation hög, avsevärt mycket större än materialkostnaden. I den modulära bron byts det skadade elementet utan större ingrepp, till exempel med specialmaskiner. Bron behöver inte stängas av och underhållet blir enklare med en bättre ekonomi.

     Enskilda delar kan också demonteras och flyttas till en annan plats när nya behov växer fram och infrastrukturen förändras. Eller tas ned där träet kan återbrukas i andra projekt och för andra syften.

     Valet av trä i konstruktionen bidrar till att minska klimatpåverkan, poängterar Kristoffer. Livscykeln blir miljövänligare än andra brolösningar. Innovationskraften finns alltså i alla delar i projektet, inte bara i brokonstruktionen utan i hela konceptet och förhållandet till det omgivande samhället. Trä bär på en naturlig estetik som passar in i stadsmiljön eller ute på landet.

Konstruktion i 3D av en tvärsektion.Bild: TBS

Från vinst till produkt

Den vinnande Bifrostbron är en bågbro för gång- och cykeltrafik med ett spann på upp till 50 meter och en bredd på 4 meter. Till största delen består den av trä och limträbalkar i en lättviktskonstruktion där bågen fungerar som ett fackverk. Bron har en farbana av trapetsprofilerad stålplåt i fyra meters sektioner och är beklädd med trä. Valet av plåt i farbanan minskar brons totala vikt och konstruktionen har ett antal ståldetaljer som skapar stabilitet, till exempel vindkryss och dragstag.

     Uppmärksamheten i tävlingen bidrog till att Bifrostidén utvecklades till en kommersiell produkt. Startskottet var ett projekt i Västergötland. I Uddebo planerade Tranemo kommun att bygga en gång- och cykelbro över ån Assman. 

      - I upphandlingen fanns två broalternativ, ett i stål och ett i trä, berättar Kristoffer. Vi gjorde en livscykelanalys av fackverken i stål och i vår lösning. Resultatet blev att vår träbro hade hälften så stor klimatpåverkan som stålalternativet. Och vi kunde också bygga till samma kostnad och uppfylla samma krav. 

     Valet föll på den modulära bron och limträbalkarna började tillverkas i Skellefteå. Därefter transporterades de till Uddebo, monterades och till sist lyftes hela bron på plats i ett kranlyft. Bron invigdes förra året och väckte intresse när projektet tilldelades Träskyddspriset 2024. 

     - Många kommuner hör av sig till oss och är intresserade av en liknande lösning.

     I ett första led är träbron utformad för gång- och cykeltrafik i ett mindre format. Men Kristoffer kan i framtiden även tänka sig andra designlösningar och addera olika material. 
 

Helhetsgrepp om brons liv

Sedan 2005 har Kristoffer, Roberto och Per-Anders gemensamt utvecklat broidéerna.

Det nära samarbetet formaliserades i bolaget Timber Bridge Specialists, TBS, som startades 2021.

     Men inte för att enbart projektera och tillverka. De vill istället ta ett helhetsgrepp om träbrons liv. Från stöd i projektering med inspektioner, analyser, tillverkning och byggnation till förvaltning, utredningar vid skador, rivning, nedmontering och återbruk. Och lägga till ny kunskap från forskning och teknik.

     Bolaget har i det senaste bokslutet ökat omsättningen nästan tre gånger. En tydlig fingervisning om hur marknaden ser på innovativ broteknik i trä. Antalet medarbetare växer, idag är man 13 anställda. 

     Med det ökade intresset för de modulära broarna håller Kristoffer och hans växande team på att infria sin framtidsvision. En ny generation träbroar som passar samtidens krav på klimattänk, hållbarhet och cirkulära lösningar.

 

© Love Janson