Stort konsortium vill bygga Dublins första tunnelbana

När linjen tas i drift ska förarlösa tåg gå var tredje minut under rusningstid. Bild: Metrolink Consortium
När linjen tas i drift ska förarlösa tåg gå var tredje minut under rusningstid. Bild: Metrolink Consortium

Ett internationellt konsortium bestående av Alstom, Meridiam, John Laing, RATP Dev och FCC har tecknat ett samförståndsavtal om att lämna in ett bud på Dublins planerade MetroLink-projekt. Projektet ses som en av de största satsningarna på kollektivtrafik i Irlands historia och ska bli landets första tunnelbana.

Konsortiet kommer att ansvara för att utarbeta och lämna in ett förslag som täcker hela projektets omfattning – från design och byggnation till finansiering, drift och underhåll. Förberedelserna inför kvalificeringsfasen och själva budgivningen är redan igång.

– Alstom är stolta över att samarbeta med FCC, Meridiam, John Laing och RATP Dev för att lämna bud på MetroLink, ett banbrytande projekt för Irlands framtid. Vårt konsortium representerar en idealisk kombination av teknisk expertis, operativ erfarenhet och finansiell styrka, vilket säkerställer ett tunnelbanesystem i världsklass som kommer att gynna Dublinregionen i generationer framöver, säger Piers Wood, chef för Alstoms verksamhet i Irland, i ett uttalande.

En tunnelbana som ska förändra Dublin

MetroLink-projektet har diskuterats i över 20 år och har ofta stött på politiska och ekonomiska hinder. Men efter att den irländska regeringen godkänt den preliminära affärsplanen har planerna nu gått in i en konkret fas. Transportminister Eamon Ryan beskriver projektet som historiskt.

– MetroLink är ett projekt som bara sker en gång per generation och som kommer att förändra kollektivtrafiken i vår huvudstad i grunden. Det här har diskuterats i två decennier, men beslutet att godkänna affärsplanen markerar en verklig milstolpe. Vi ger grönt ljus för ett system som kommer att vara avgörande för både stadens och landets hållbara utveckling under detta sekel och in i nästa, sade Ryan i samband med regeringens beslut.

Den planerade sträckningen blir 19,4 kilometer lång och kommer att ha 16 stationer. Linjen sträcker sig från Swords i norr till Charlemont i söder och kommer till största delen att gå under jord. Både Dublins flygplats och stadsdelar som Ballymun och Glasnevin får därmed direkt järnvägsförbindelse med stadens centrum.

När linjen tas i drift ska förarlösa tåg gå var tredje minut under rusningstid. Till 2060 kan turtätheten ökas till ett tåg var 90:e sekund, vilket skulle innebära en kapacitet på upp till 20 000 passagerare per timme och riktning.

Betydelse för stad och ekonomi

Irland är i dag ett av få europeiska länder som saknar en tunnelbana i sin största stad och som inte har någon järnvägsförbindelse mellan stadskärnan och den internationella flygplatsen. Regeringen framhåller därför MetroLink som en central investering i den nationella utvecklingsplanen 2021–2030.

Enligt transportdepartementet visar analyser att nyttan för samhället och ekonomin kommer att överstiga projektkostnaderna med god marginal. En modern och kapacitetsstark kollektivtrafik bedöms både avlasta vägnätet och minska utsläppen, samtidigt som den stärker Dublins attraktionskraft för investeringar och boende.

Projektet är också en del av Irlands klimatstrategi, där målet är att kraftigt minska utsläppen från transportsektorn. Att fler kan välja tunnelbana framför bil eller buss väntas bli en viktig del av denna omställning.

Nästa steg

Transport Infrastructure Ireland förbereder nu en formell ansökan om bygglov, som ska lämnas in under hösten. Själva upphandlingsprocessen inleds 2026, och byggstart planeras året därpå. Enligt den nuvarande tidsplanen ska MetroLink tas i drift under det tidiga 2030-talet.

Konsortiet som nu bildats ska konkurrera med andra internationella grupperingar om kontraktet. Kombinationen av Alstoms erfarenhet inom järnvägsteknik, FCC:s expertis inom stora infrastrukturprojekt, RATP Devs erfarenhet av drift och underhåll samt Meridiam och John Laings finansiella resurser ses som en stark kandidat.

Om planerna fullföljs kommer MetroLink att bli ett av Irlands största infrastrukturprojekt i modern tid, både vad gäller investeringar och samhällspåverkan.

Fakta: Dublins MetroLink

  • Projektstart: Byggstart planeras 2027
  • Första drift: Tidiga 2030-talet
  • Längd: 19,4 kilometer
  • Stationer: 16, varav flera under jord
  • Sträckning: Från Swords i norr till Charlemont i söder
  • Kapacitet: Upp till 20 000 passagerare per timme och riktning
  • Turtäthet: 1 tåg var 3:e minut (kan ökas till 1 tåg/90 sekunder till 2060)
  • Betydelse: Första tunnelbanan i Irlands huvudstad, ger även första direkta järnvägsförbindelsen till Dublins flygplats

Källa: Government of Ireland, Transport Infrastructure Ireland, Alstom