Järnvägsplan för Laxå bangård fastställd

Laxå station. Foto: Trafikverket
Laxå station. Foto: Trafikverket

Järnvägsplanen för ombyggnaden av Laxå bangård och station är fastställd. Planen vinner laga kraft om den inte överklagas. Projektet syftar till att höja säkerheten, förbättra kapaciteten och skapa kortare restider på Västra stambanan. Byggstart är preliminärt planerad till hösten 2027 och projektet väntas stå klart 2029.

Projektet innebär att en gångbro med trappor och hissar byggs över spår 1 och 2. När bron är färdig kan den nuvarande övergången stängas, vilket ökar trafiksäkerheten och förbättrar lokförarnas arbetsmiljö. Högre hastighet för tågen möjliggörs, vilket ökar kapaciteten på Västra stambanan och kortar restiderna.

Ett nytt cirka 800 meter långt godstågsspår byggs inne på Laxå driftplats. Spåret får ingen plattform men ska höja kapaciteten för godstrafiken. Projektet omfattar också bullerskydd, stängsel runt bangården och väderskydd på plattformarna.

Projektet

Järnvägsplanen är fastställd och detaljprojekteringen pågår. Under juni 2024 byttes signalställverket som en förberedelse inför ombyggnaden. Ett förfrågningsunderlag tas nu fram för upphandling av entreprenör som ska utföra arbetet.

  • Plattformar: Plattformen mellan spår 2 och 3 blir högre, bredare och något längre. Plattformen vid spår 1 förlängs.
  • Väderskydd: Plattformarna får väderskydd med tak, väggar och sittplatser.
  • Gångbro: Bron får tak och väggar som skyddar mot regn, snö och vind men kommer inte att vara uppvärmd eller innehålla service.
  • Tillgänglighet: Gångbron får hissar och trappor i båda ändar och är anpassad för personer med funktionsnedsättning och barnvagnar.
  • Övergång till andra sidan: Gångbron byggs mellan plattformarna men inte till andra sidan bangården. Gående och cyklister hänvisas till tunneln i östra delen av stationsområdet.
  • Stängsel: Järnvägen stängslas på båda sidor för att minska obehöriga spårpassager. Vid stationen lämnas en öppning och på norra sidan finns infart för terminaltransporter.
  • Byggtid och påverkan: Vissa perioder begränsas tågtrafiken till och från Laxå. Arbetet kan medföra buller, vibrationer, damm och ökad vägtrafik. Byggtiden beräknas till cirka två år.
  • Bullerskydd: Cirka 280 meter bullervall och 550 meter bullerskärm byggs längs järnvägens södra sida. Tretton fastigheter erbjuds fasadnära åtgärder, bland annat ljudisolerande fönster, ventiler och skyddade uteplatser.

    Tidsplan
  • Samråd med informationsmöte: december 2023
  • Granskning av järnvägsplan: sommaren 2024
  • Fastställelse av järnvägsplan: 2025
  • Detaljprojektering klar: 2026
  • Byggstart: preliminärt hösten 2027
  • Färdigställande: preliminärt 2029

Byggtiden beräknas till cirka två år. 

Källa: Trafikverket