Arbetet med den nya E45-sträckningen mellan Rengsjön och Älvros, i Härjedalen, går in i en lugnare vinterfas, men byggnationen fortsätter. I slutet av november genomfördes den första gjutningen av den nya bron över Rengnan, en viktig milstolpe i projektet. Under vintern ligger fokus på brobygget, samtidigt som kompletterande arbeten fortsätter längs sträckan.
Under sensommaren och hösten har arbetet främst varit inriktat på nybyggnadsdelen mellan Rengsjön och Bäckänget. Där har mark terrasserats vid anslutningarna till riksväg 84 och befintlig E45, trummor har lagts och förstärkningslager har anlagts. Samtidigt har terrassering genomförts för fem nya skogsbilvägar i området.
Vinterarbeten med fokus på bron
Under vintern pågår städ- och markarbeten, där jordmassor tas tillvara och återanvänds för nya slänter. Parallellt fortsätter arbetet med slänter och kabeldragningar. Enligt planeringen kan även sju eller åtta viltpassager byggas under vinterperioden. Under våren eller försommaren väntas arbeten inledas i och kring Älvros.
Cirkulationsplatsen i Rengsjön
Arbetet med den nya cirkulationsplatsen i Rengsjön inleddes i september genom byggandet av en omledningsväg parallellt med befintlig E45. Vägen öppnades för trafik i mitten av oktober. Terrasseringen är nu färdig och cirkulationsplatsen beräknas stå klar under tidig höst 2026.
Bilder från första gjutningen:
Ny bro över Rengnan
Den nya bron över Rengnan blir en vägbro i armerad betong med två körfält. Konstruktionen är en så kallad plattbro med en total längd på cirka 60 meter. Efter den första gjutningen i november fortsätter arbetet under vintern, med målet att bron ska vara färdig tidig höst 2026.
Klar hösten 2027
Projektet E45 Rengsjön–Älvros syftar till att minska restiderna, anpassa vägen till kraven för en Europaväg samt förbättra trafiksäkerhet och tillgänglighet. Den nya sträckningen planeras att öppna för trafik under hösten 2027.
Källa: Trafikverket