Projektet Fokus Fastighet syftar till att stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av energisystemet i Norrbotten. Satsningen omfattar områden som energieffektivisering, flexibilitet, resiliens samt integration av förnybar energi, fjärrvärme och solenergi. Projektet finansieras av Region Norrbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Initiativet riktar sig främst till stora offentliga fastighetsägare i Norrbotten, såsom kommunala bostadsbolag, kommunala förvaltningsfastigheter och liknande aktörer. Målet är att stärka kunskapen om fastighetsbeståndens energiprestanda och utveckla ett mer strategiskt och långsiktigt arbete med energifrågor.
Genom ett gemensamt nätverk får deltagarna möjlighet att utbyta erfarenheter, öka sin kompetens och utveckla sitt arbete tillsammans. Det ska bidra till bättre förutsättningar att möta ökade krav på energieffektivisering, förnybar energi, resiliens och klimatmål.
– I takt med Norrbottens snabba samhällsutveckling blir det allt viktigare att se fastigheter som en aktiv del av energisystemet. Fokus Fastighet ska ge offentliga fastighetsägare bättre förutsättningar att arbeta långsiktigt och strategiskt med energifrågorna. Det stärker både energiomställningen och länets förmåga att möta framtidens behov, säger Jörgen Nilsson.
Projektet startar den 1 september 2026 och pågår till och med den 31 augusti 2029.