Göteborg kräver fossilfritt byggande – redan från i år

Arbetsmaskiner och lastbilar som används vid byggen åt Göteborgs Stad måste från 2504 köras på HVO100 eller el. Bild Göteborgs Stad
Arbetsmaskiner och lastbilar som används vid byggen åt Göteborgs Stad måste från 2504 köras på HVO100 eller el. Bild Göteborgs Stad

Nu måste alla lastbilar och arbetsmaskiner som används vid byggen för stadsmiljö- och exploateringsförvaltningarna i Göteborg köras på ”biodieseln” HVO100 eller el. Detta krav vid upphandlingar av anläggningsbyggen är ett avgörande steg mot målet om ”utsläpp nära noll 2030”. Fordonens utsläpp av koldioxid minskar med upp till 70 procent och luften blir renare tack vare minskade utsläpp av kvävedioxider och partiklar.

Det är stadsmiljö- och exploateringsförvaltningarna i Göteborgs Stad som har arbetat fram de nya, skärpta kraven som redan har börjat gälla vid upphandlingar av bygg- och anläggningsprojekt.

Sedan 2021 samarbetar Göteborg med Stockholm, Malmö och Trafikverket kring en gemensam kravtrappa för fossilfria drivmedel. I februari 2024 ställde sig kommunfullmäktige bakom målet om 100 procent fossilfritt senast 2030. Men redan nu i vår har stadsmiljöförvaltningen och exploateringsförvaltningen infört kravet. Det innebär att arbetsmaskiner och lastbilar ska drivas med ”biodieseln” HVO100 eller el, vilket ger upp till 70 procent lägre koldioxidutsläpp och förbättrad luftkvalitet tack vare minskade kväveoxider och partiklar.

”Fossilfritt är en lågt hängande frukt”

Förändringen är både betydelsefull och enkel att genomföra – det handlar om att byta pump på tankstationen och välja HVO100 i stället för diesel. Målet är att resultatet blir renare luft för alla göteborgare, särskilt i våra förskole- och skolmiljöer.

– Kravet på förnybart drivmedel i kommande upphandlingar är ett naturligt och effektivt steg mot stadens mål om minskade klimatutsläpp från bygg- och anläggningsprojekt, säger stadsmiljödirektör Anders Ramsby.

Initiativtagarna Magnus Jäderberg, exploateringsförvaltningen, och Emil Björklund, stadsmiljöförvaltningen, hoppas nu att fler förvaltningar, kommunala bolag och andra kommuner inspireras att ta efter.

– Vi agerar föregångare och driver på utvecklingen för hållbart byggande. Fossilfritt är en lågt hängande frukt – nästa steg är att öka andelen elektrifierade arbetsmaskiner och transporter, säger Emil Björklund, förvaltningscontroller miljö, stadsmiljöförvaltningen.

Branscherna orsaker 20 procent av utsläppen

Fastighets- och byggbranschen står för 20 procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Av detta står arbetsmaskiner och lastbilar för sex procent – ett område där kommunerna kan göra stor skillnad.

Nu tar exploateringsförvaltningen och stadsmiljöförvaltningen i Göteborg ett avgörande steg mot målet om ”utsläpp nära noll 2030”. Från och med april i år ställs krav på att alla entreprenadupphandlingar använder 100 procent förnybart drivmedel, vilket kraftigt minskar de klimatskadliga utsläppen vid anläggningsbyggande.

Källa: Göteborgs stad