Förbättringar ger resultat för bygglovsavdelningen

Bygglovshandläggare på platsbesök

En färsk kundundersökning från SKR (Sveriges kommuner och regioner) visar att Kristianstads kommuns bygglovsavdelning får allt högre betyg från både privatpersoner och företag.

Den här ökningen indikerar att de senaste årens förbättringar i service och information har gett positiva resultat.

Området "bygg" ökar med 8 poäng för privatpersoner och 5 för företag, vilket innebär att bygglovsavdelningen nu når upp till en godkänd nivå även för företagsärenden. Privatpersoner ger avdelningen höga betyg i alla kategorier år 2023.

Kunderna är särskilt nöjda med bygglovsavdelningens attityd och bemötande, samt de digitala tjänsterna som avdelningen har satsat på att förbättra under de senaste åren.

– Vi är mycket glada över den positiva trenden i vår kundnöjdhetsmätning. Det visar på vårt hårda arbete för att förbättra kundupplevelsen och göra bygglovsprocessen smidigare för både privatpersoner och företag, säger Marie-Louise Gustafsson, bygglovschef vid miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Webbplatsen och råd/vägledning fick dock inte lika höga betyg, vilket bygglovsavdelningen hoppas kunna förbättra till nästa år.

– Vi lanserade nya webbsidor i slutet av 2023, med fokus på att förbättra bygglovsguiden. Vi har redan fått positiv feedback och hoppas att se resultatet av detta i nästa års mätning, säger Marie-Louise Gustafsson.