Det tyska byggnadsrådet för hållbarhet (DGNB) har tilldelat GROHEs produktionsanläggning i Klaeng, Thailand ett silvercertifikat. Certifieringen är ett resultat av den hållbara investering som gjordes på anläggningen i 2017. Efter ombyggnationen klassas den nu som den mest hållbara produktionsanläggningen i Sydostasien, av sitt slag. Fabriken belönades med certifikatet under BAU, en av världens ledande mässor för arkitektur, material och system.
Redan i planeringen av expansionen och ombyggnationen av fabriken beslutade GROHE att implementera flera hållbarhetsåtgärder. Detta i syfte att leva upp till DGNBs standard för silvercertifiering. Klimatkonceptet inkluderar bland annat värmeisolering i taket för att minska långvågsstrålning. Det bidrar också till förbättrad termisk komfort i fabriken som saknar luftkonditionering. GROHE tillämpar istället en naturlig ventilation. Tryckskillnaderna mellan byggnadens tillförsel och uttömning av luft möjliggör ett kontinuerligt luftbyte, vilket håller rummets temperatur på en bekväm nivå. Som ett resultat behöver GROHE därför ingen energikrävande luftkonditionering.
Hållbara lösningar
Solcellspaneler har installerats på fabriksbyggnadens tak, en yta på 12 000 kvadratmeter. Det minskar CO2-utsläppen med cirka 1000 ton per år. Samma höga hållbarhetskrav gäller även vattnet. Avloppsvattnet från fabriken är biologiskt behandlat, vilket ger samma kvalitet som duschvatten. Detta vatten återanvänds sedan för bevattning och spolning.
– GROHE tillämpar omfattande hållbarhetsåtgärder i sina projekt bland annat vid byggandet av nya produktionsanläggningar. DGNBs silvercertifikat är ett imponerande bevis på detta då det erkänner den framgångsrika balansen mellan en byggnads höga ekonomiska, ekologiska, sociokulturella och funktionella kvalitet. Jag är glad att vår GROHE-anläggning uppfyller dessa parametrar och idag klassificeras som den mest hållbara anläggningen i sitt slag i Sydostasien, säger Thomas Fuhr, koncernchef på GROHE och styrelseledamot med ansvar för hållbarhet.
Projektet designades och leddes av arkitektkontoret OIA (Office for Interior & Architecture Co., Ltd.) tillsammans med energi- och klimatkonsulten EGS-plan (Bangkok) Co., Ltd. som också ansvarade för certifieringsprocesse
Hållbarhet är viktigt för GROHE
Under flera årtionden har det globala varumärket för innovativa hygienprodukter haft kvalitet, teknik, design och hållbarhet som prioritet. Att sträva efter de bästa lösningarna ur ett hållbarhetsperspektiv är en del av företagets DNA. GROHE arbetar konsekvent med en 360-graders hållbarhetsstrategi. Denna omfattar verksamhetsområdena för anställda, leverantörer, växter, processer, produkter och bidragandet till samhället i lika stor utsträckning. GROHE följer också FN:s 17 hållbara utvecklingsmål (SDG). Dessa inkluderar till exempel tillgänglighet och hållbar förvaltning av vatten och sanitet (SDG 6). Läs mer om GROHEs hållbarhetsinitiativ på www.grohe.com/sustainability