Abetong satsar nu på att digitalisera prefab-branschen på riktigt. Med Abetong Online ger de sina kunder helt nya möjligheter att effektivisera leveranser och spara tid i sina byggprojekt.
Vi är först ut i prefab-branschen med den här typen av digital lösning för våra kunder. Det känns riktigt spännande. I dag räcker inte längre att enbart erbjuda produkter av högsta kvalitet. Kunderna efterfrågar vår expertis i fler delar av byggprojekten, så vi hittar nya vägar att höja servicegraden, säger Magnus Fridvall, divisionschef Abetong Hus Syd.
Så fungerar Abetong Online
Via sitt login får byggprojektledaren överblick över samtliga element som ingår i ett projekt. Utifrån ritningen kan han eller hon planera vad som behöver levereras vid vilken tid och sedan göra sina avrop direkt i Abetong Online. Andreas Nordström, arbetsledare på Göteborgs Elementmontage, är en av dem som redan har testat tjänsten.
– Det är ett riktigt bra verktyg som sparar mig mycket tid. Jag får en bättre överblick och en enklare väg att fixa mina avrop, säger han.
Alla avrop slussas automatiskt till rätt transportledare på rätt fabrik hos Abetong, vilket gör att kunden inte behöver hålla koll på en mängd olika kontakter för sina beställningar. Via datorn, plattan eller mobilen kan byggprojektledaren följa statusen på alla sina planerade leveranser.
Minskade kostnader för kunden
I Abetong Online listas mått och vikt för varje enskilt betongelement. Användaren kan även klicka på elementet och få fram ritningen direkt på skärmen. Det gör att kunden enkelt kan bygga upp sina laster på bästa sätt för att minska antalet leveranser och undvika onödiga kostnader på grund av halvfulla lastbilar.
– Att all information om varje element finns direkt i tjänsten och räknas ihop automatiskt när jag planerar lasterna gör enorm skillnad för mig. Tidigare har jag varit tvungen att göra allt det manuellt, säger Andreas Nordström.
Minskade utsläpp
– För oss på Abetong blir det också ett viktigt led i vår strävan att fylla upp lastbilarna bättre. Det ger inte bara lägre kostnader utan är en del i vårt hållbarhetsarbete. Ökad fyllnadsgrad ger färre lastbilar på vägarna och minskade utsläpp, säger Magnus Fridvall.
Bara första steget – mer på gång
Abetong satsar redan vidare med ny funktionalitet i tjänsten. Nästa steg är integration med speditören så att chaufförerna kan avisera sin ankomst via sms och mejl direkt via Abetong Online. Det ger bygget bättre möjlighet att manna upp inför leveransen och därmed korta ner lossningtiderna.
– Jag tror det finns stor potential att vidareutveckla Abetong Online till att hantera fler delar av byggprocessen. Det ser jag fram emot, säger Andreas Nordström.