"Dags för förvaltningsbranschen att ta sig i kragen"

Stefan Younes. Foto: Fastighetsägarna
Stefan Younes. Foto: Fastighetsägarna

Professionella fastighetsförvaltare och deras kunder arbetar alltför ofta kortsiktigt, med övervägande fokus på kostnader. Det är en defensiv och ohållbar inställning i en bransch som är satt att förvalta så stora värden. Vill man optimera den långsiktiga värdeökningen på sin fastighet gäller det att tänka annorlunda. Det säger Stefan Younes, nytillträdd vd för Fastighetsägarna Service, i ett pressmeddelande.

Förutom kortsiktigheten är Stefan Younes bekymrad över den bristande tilltron i branschen. Allt fler upphandlingar handlar om att pressa priser och binda varandra till detaljerade avtal, menar han.

– Avtalet är en viktig bas. Men det är förtroendet för varandra som är avgörande. Fastigheter är en långsiktig investering och behovet av förvaltning varierar över tid, säger Stefan Younes.

Styrelser byts ut, tekniken utvecklas och lagstiftning ändras. Att fånga allt i ett avtal är inte möjligt.

– Lösningen är ett öppet och transparent samarbete som tillåter kontinuerlig utvärdering och anpassning, samt ett avtal som skalas upp och ner efter behov, menar Stefan Younes.

Som så många andra branscher går även förvaltningsbranschen mot helhetslösningar. Nya tjänster som skapar mervärden för kunderna, inte minst digitala lösningar och stödfunktioner.

– Men jag tror inte på storskaliga projekt, som var vanligt förr. Idag har utvecklingstiden från idé till lanserad tjänst minskat drastiskt. Det innebär att tjänsteutvecklingen i större omfattning bör bedrivas småskaligt och kunddrivet, gärna på initiativ och i samarbete med enskilda kunder. Ge oss en utmaning så startar vi ett pilotprojekt, uppmanar Stefan Younes både uppdragsgivare och medarbetare som har bra idéer.

Stefan Younes tillträdde posten som vd för Fastighetsägarna Service Stockholm den 1 april 2016. Han efterträder Christina Lindström Olsson som lämnar organisationen efter sex år som vd.